W ostatnich artykułach opowiedziałem Ci sporo na temat czynników wpływających na cennik copywritera, dostarczyłem informacji apropo sposobów rozliczania, a nawet wskazałem, co może wpływać na takie, a nie inne koszty jego usług. Jeśli ciekawią Cię te obszary – koniecznie odwiedź mój blog.
Ten wpis poświęcę zagadnieniu związanemu z formalnościami. Mianowicie “czy”, a jeśli tak to “kiedy” i w jakich okolicznościach warto podpisać umowę z copywriterem.
Umowa z copywriterem? Zależy jaka.
Na początku muszę zaznaczyć, że umowa umowie nie równa. Poza dokumentami przygotowywanymi w celu realizacji konkretnego, pojedynczego projektu, możemy również rozróżnić umowy ramowe (na dłuższy czas i większą liczbę projektów) oraz tzw. NDA (umowy mające na celu chronić interesy zlecającego).
Umowa na jednorazowy projekt
Najprostszy typ dokumentu, w którym powinno znaleźć się wszystko, co ustalą między sobą obie strony. W tym: szczegółowy zakres prac, ich dokładne zasady, liczbę ewentualnych poprawek, terminy, sposób płatności, kwestie praw autorskich itp.
Czy jest sens podpisywać taki dokument?
Osobiście bardzo rzadko korzystam z tego typu umów, ponieważ rodzą one znacznie więcej problemów niż ewentualnych korzyści.
- Po pierwsze – wszystkie najważniejsze ustalenia są u mnie zawsze na mailach, które swoją drogą też stanowią pewną formę wiążącej umowy.
- Po drugie – sporządzenie tradycyjnych umów wymaga ustaleń, dyskusji, wielokrotnej wymiany maili oraz rozmów telefonicznych. Po prostu zabiera zbyt dużo cennego czasu, który mógłbym poświęcić na realizację zamówienia.
- Po trzecie – mogą generować koszty. W końcu dobrze, jakby na taką umowę także prawnik mógł rzucić okiem ?.
Umowa ramowa
Podpisuje się ją zazwyczaj na kilka miesięcy lub nawet lat. Dotyczy ona ustaleń związanych z zasadami współpracy, w tym: jej przebiegiem, poprawkami, terminami, rozliczeniami itp. Nierzadko umieszcza się w niej zapisy o ewentualnych karach umownych.
Większość z tego typu dokumentów zawiera również informacje na temat praw autorskich do tekstów.
Czy warto podpisywać taką umowę?
Z doświadczenia wiem, że… to zależy. Jeżeli obu stronom zależy na długoterminowej współpracy, ale również na swobodzie i elastyczności – taka umowa może przyjąć formę zwykłych mailowych ustaleń. Osobiście pracowałem tak z wieloma (raczej mniejszymi) klientami i wiem, że to się sprawdza.
Sprawa ma się zupełnie inaczej, jeśli pod uwagę weźmiemy duże firmy. Ze względu na ich wewnętrzne procedury, w tym przypadku podpisanie umowy ramowej będzie niezbędne. Korporacje mają to do siebie, że wszystko u nich musi być spisane i potwierdzone na kilku szczeblach ?.
Umowa NDA
Ten typ umowy dotyczy z kolei głównie ochrony interesów samych zlecających. Podpisuje się ją szczególnie w sytuacji, gdy copywriter ma pracować nad treściami związanymi z nową marką, produktem, usługą lub technologią, których jeszcze nie ma na rynku.
NDA w tym przypadku stanowi dla klienta zabezpieczenie, że jego pomysł nie zostanie skradziony, udostępniony konkurencji czy też skopiowany.
Czy należy podpisywać taki dokument?
Jeżeli Ty (copywriterze), chcesz podjąć się takiego zlecenia, a Ty (przedsiębiorco), pragniesz odpowiednio chronić swój biznes – w większości przypadków nie będziecie mieli wyjścia. No chyba, że nie chcecie rozpoczynać współpracy ?.
Z mojej strony tylko mała podpowiedź. Niech kary finansowe będą współmierne do wynagrodzenia. Wiele razy spotykałem się ze zleceniami opiewającymi na maksymalnie kilkaset złotych, a jednocześnie grożącymi karami w wysokości kilkudziesięciu tysięcy zł. Co, w mojej ocenie, było już “lekką” przesadą.
Czy zawieranie umowy z copywriterem jest koniecznością?
Ależ nie! I powiem nawet więcej – w 99% przypadków w ogóle nie trzeba się nią martwić. W tej branży najważniejsze jest zaufanie oraz to, aby już na samym początku jasno określić przebieg i zasady współpracy. Wszystkie szczegóły mogą być zawarte w korespondencji mailowej lub przekazane podczas rozmowy telefonicznej (choć z jasnych względów polecam opcję nr 1).
Wyjątek od tego stanowią umowy NDA oraz umowy ramowe podpisywane z dużymi firmami. W takich przypadkach przygotowanie i podpisanie stosownych dokumentów może wydać się niezbędne.