Praca w zawodzie copywritera dla wielu ludzi przypomina istną podróż po sinusoidzie. W trakcie, gdy jedni mogą liczyć na satysfakcjonujące stawki i ilość zleceń, z którą ledwie sobie radzą, inni zastanawiają się, jak pozyskiwać klientów, aby w ogóle móc myśleć o jakichkolwiek zarobkach płynących z copywritingu. 

Tym pierwszym z pewnością nie trzeba tłumaczyć, jak zdobywać pracę i zlecenia. Dlatego ten wpis, kieruję do drugiej grupy – osób mających chęci, umiejętności i “talent”, jednak niewiedzących, co tak naprawdę z tym wszystkim zrobić 😊. 

Lektura tego artykułu dostarczy Ci kompleksowych informacji na temat pracy copywritera. Jak i gdzie jej szukać? W jaki sposób nawiązywać kontakty z zleceniodawcami? Aż wreszcie, jak pozyskiwać same zlecenia? Jednak pozwól, że zacznę od krótkiego wprowadzenia. 

Skąd pozyskiwać zlecenia na copywriting? 

Mamy ogromne szczęście, że żyjemy w czasach, w których, aby zarabiać nawet całkiem przyzwoite pieniądze, potrzebujemy jedynie komputera oraz dostępu do Internetu. O czymś zapomniałem? A no tak – liczą się jeszcze umiejętności 😊. Zwłaszcza, jeśli liczysz na coś więcej niż “drobne na waciki”. 

Będąc nawet bardzo początkującym copywriterem możesz pozyskiwać pierwsze zlecenia, które poza wynagrodzeniem, pozwolą Ci na także na regularne rozwijanie i podnoszenie Twoich skills’ów. Będąc doświadczonym – no cóż, tacy raczej nie będą czytać tego wpisu.  

Pozwól, że przejdę więc do konkretów. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na znalezienie pracy jako copywriter.  

Pośrednicy i tzw. giełdy tekstów  

Zacznę od miejsca, w którym zaczyna (i zarazem kończy) wielu copywriterów. Giełdy tekstów, pośrednicy, serwisy zrzeszające copywriterów – jak zwał tak zwał. Musisz wiedzieć, że w sieci znajdziesz mnóstwo stron internetowych, które specjalizują się w pośrednictwie usług copywriterskich. 

W skrócie wygląda to tak:  

  1. Klient udaje się bezpośrednio do danego serwisu (wykupuje abonament, punkty, monety lub inne ustrojstwo).  
  2. Zgłasza zapotrzebowanie na określone teksty (wraz z podaniem ceny, jaką jest w stanie za nie zapłacić). 
  3. Serwis publikuje takie “ogłoszenie”, a chętni copywriterzy zgłaszają się do jego wykonania. 
  4. Po dostarczeniu tekstu otrzymują wynagrodzenie “uszczuplone” o prowizję dla pośrednika. 

W zależności od typu oraz przyjętej polityki, serwis mogą się od siebie nieco różnić. Jednak sam mechanizm ich działania jest bardzo podobny – i polega na pośrednictwie pomiędzy zamawiającymi teksty, a osobami, które chcą je pisać. 

Miej na uwadze, że cały ten proces opisałem w dużym skrócie. Albowiem w wielu przypadkach występuje konieczność naniesienia poprawek, dostarczania tekstów próbnych i spełniania wielu innych formalności. To wszystko sprawia, że w praktyce praca w takiej formie wcale nie jest kolorowa. 

Wady i zalety współpracy z pośrednikami i giełdami tekstów 

Plusy: łatwość wejścia (nie trzeba posiadać bogatego portfolio ani spędzić wielu lat w branży, aby zacząć zarabiać na pisaniu). 

Minusy: niskie stawki (w ogólnym rozrachunku praca ta jest niewiele bardziej opłacalna niż etat w markecie). 

Portale ogłoszeniowe 

Drugim miejscem, od którego często zaczynają początkujący tekściarze są wszelkiej maści platformy, na których z jednej strony można umieścić swoje ogłoszenia, jak i z drugiej – znaleźć zapytania publikowane bezpośrednio przez potencjalnych klientów. 

Możemy tu wyróżnić serwisy nastawione typowo na tego typu usługi (takie jak: Oferia, Freelanceria czy Oferteo), jak i bardziej ogólne, o znacznie szerszej tematyce (Allegro, OLX, Gumtree itp.). Z oczywistych względów, w pierwszej grupie znacznie łatwiej o pozyskanie klienta. 

Za i przeciw pozyskiwania zleceń za pomocą portali z ogłoszeniami 

Plusy: szeroki wybór ofert (także takich z bardzo atrakcyjnym wynagrodzeniem). 

Minusy: konkurencja (na jedno ogłoszenie może “rzucić się” nawet kilku chętnych wykonawców). 

Media społecznościowe (grupy) 

Kolejną wartą uwagi miejscówką są social media, a konkretnie Facebook. Znajdziesz na nim co najmniej kilka grup (zrzeszających samych copywriterów, redaktorów, jak i przeznaczonych dla szerokiego grona freelancerów), na których codziennie publikowane są nowe ogłoszenia. 

Zasada ich działania jest prosta. Z jednej strony istnieją grupy, na których każdy freelancer może dodać swoje ogłoszenie (dodatkowo wzmacniając je grafiką oraz linkami do stron / portfolio itp.). Z drugiej z kolei są grupy, na których to sami zamawiający publikują swoje ogłoszenia, a chcący je przyjąć copywriterzy – dodają komentarze, wysyłają maile lub stosują klasyczny “priv” 😊. 

Za i przeciw zdobywania pracy w social mediach 

Plusy: zadowalająca ilość ofert (o dużej rozpiętości zarówno specjalizacji, charakteru pracy, jak i poziomu wynagrodzenia). 

Minusy: ogromna konkurencja (praktycznie każde ogłoszenie staje się wysypem “priv’ów” i licytacją pomiędzy copywriterami). 

Agencje 

Jeśli przedstawiona wyżej wizja ciągłej walki o klienta wydaje Ci się straszna – z pewnością musisz rozważyć nawiązanie stałych relacji z agencjami marketingowymi. 

Jest to coś dla ceniących sobie w miarę regularny, jednak niezbyt wygórowany dochód.   

Plusy i minusy współpracy z agencjami 

Plusy: stabilność i możliwość rozwoju (praca z agencją jest zazwyczaj długoterminowa, a dodatkowo pozwala sporo się nauczyć). 

Minusy: stosunkowo niskie stawki (zwłaszcza w porównaniu do wymagań, jakie stawiają agencję). 

Bezpieczny etat 

Jeszcze bezpieczniejszym (przynajmniej pod względem stałości pracy) może okazać się dla Ciebie etat na stanowisku copywritera – zarówno w agencji marketingowej, jak i bezpośrednio w firmie poszukującej tego rodzaju specjalistów. 

Ogłoszenia tego typu znajdziesz na większości portalach związanych z ofertami pracy. Ogólnymi, takimi jak: pracuj, OLX, Gumtree, czy bardziej specjalistycznymi jak chociażby RocketJobs. 

Za i przeciw stojące za etatem

Plusy: bezpieczeństwo pracy (nie musisz martwić się o zdobywanie kolejnych zleceń). 

Minusy: relatywnie małe zarobki (zazwyczaj otrzymasz stałą miesięczną pensję). 

Klienci, tak po prostu 

Gdy żadne z powyższych nie zda egzaminu lub dojdziesz do wniosku, że chcesz czegoś więcej – pamiętaj, że zawsze możesz kontaktować się bezpośrednio z Twoimi potencjalnymi klientami. 

  1. Określ grupę docelową, czyli przedsiębiorców, którzy mogą potrzebować Twoich usług. 
  2. Pozyskaj ich dane kontaktowe (strony www, adresy e-mail, numery telefonów). 
  3. Skontaktuj się z nimi – wskazując, w jaki sposób Twoje usługi wpłyną na ich biznes (oczywiście pozytywnie 😉). 

Plusy i minusy takiego działania  

Plusy: mała konkurencja (jak dobrze trafisz to poza Tobą nie będzie żadnych innych copywriterów rywalizujących o konkretnego klienta 😉). 

Minusy: bariera psychologiczna (nie każdy ma odwagę na stosowanie tak bezpośredniej komunikacji). 

Na jakie zarobki możesz liczyć pracując jako copywriter? 

Tak się składa, że poświęciłem temu osobny, całkiem obszerny i merytoryczny artykuł. Znajdziesz go pod tym adresem: Copywriter zarobki. Ile zarabia osoba żyjąca z copywritingu? – wystarczy, że klikniesz! 

Czy to wszystko o zleceniach i pracy dla copywritera? 

Rada od starszego kolegi: nigdy nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. To, że dane źródło pozyskiwania klientów jest skuteczne “teraz”, wcale nie oznacza, że za dzień, tydzień, miesiąc lub rok, nie przestanie działać. Dywersyfikuj sposoby i miejsca tak, aby utracenie jednego zamawiającego nie wiązało się dla Ciebie z całkowitym pozbawieniem źródła dochodów. 

Dodatkowo, bez względu na wyżej wymienione pomysły i propozycje, zawsze pamiętaj o swojej promocji. Postaw własną stronę internetową, prowadź bloga, dbaj o social media i stosuj inne formy reklamy (Google Ads, Facebook Ads, SEO, video marketing itp.). Bowiem nawet najlepsze umiejętności nie dadzą Ci pieniędzy, jeśli nikt nie będzie wiedział o Twoim istnieniu 😉. 

U mnie się to sprawdziło, dlatego jestem przekonany, że sprawdzi się też u Ciebie! 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares