Żadna udana kampania marketingowa wykorzystująca content nie zakończy się powodzeniem i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli pominiesz trzy kluczowe elementy: pomysł na promocję, zarezerwujesz odpowiedni budżet oraz planujesz wszystkie niezbędne działania w czasie. Każdy z tych obszarów wymaga pogłębionego omówienia. Dlatego pozwól, że dzisiaj skupię się na numerze 3, czyli planu na Twoje treści.

Chcesz zacząć planować swój content marketing całkowicie na serio? Poznaj definicję i zalety planu treści, a także dowiedz się, jak go przygotować oraz w jaki sposób w pełni wykorzystywać jego potencjał. 

Content plan – co to jest?

Plan treści to harmonogram zawierający spis aktywności, kanałów, treści i ich autorów oraz innych elementów, które pozwalają prowadzić regularne, powtarzalne, a zwłaszcza – efektywne działania z obszaru szeroko pojętego content marketingu.

W zależności od potrzeb, preferencji lub zwyczajnie – posiadanych zasobów, może przyjmować różne formy. Od prostych notatek, poprzez arkusze kalkulacyjne, aż po dedykowane aplikacje do planowania.

Pamiętaj: punktem wyjściowym, który pozwoli Ci stworzyć kompleksowy, a przede wszystkim skuteczny plan treści, jest opracowanie strategii contentowej.

Do czego jest Ci potrzebny plan treści?

Jednym z najważniejszych atutów jest oczywiście ogromne ułatwienie działań związanych zarówno z obmyślaniem koncepcji, planowaniem, realizacją, jak i dystrybucją czy dalszą optymalizacją contentu. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że profesjonalnie przygotowany content plan to swego rodzaju drogowskaz, dzięki któremu Twoja organizacja wie, gdzie oraz w jakim tempie zmierza. To właśnie taki dokument sprawia, że:

  • Oszczędzasz czas na wymyślanie tematów “na poczekaniu”.
  • Wiesz (i Twoi współpracownicy też), co masz robić.
  • Z góry wiesz, ile będzie Cię to kosztowało.
  • Nie błądzisz i prowadzisz przemyślany, spójny oraz konsekwentny marketing.

Kto powinien planować swoje treści za pomocą harmonogramu?

Żeby było jasne. Jeśli Twoje działania komunikacyjne ograniczają się do 1 posta w social mediach tygodniowo czy 1 wpisu na blogu miesięcznie – istnieje spore prawdopodobieństwo, że w takim przypadku content plan nie będzie Ci za bardzo potrzebny. Tzn. jasne – będzie pewnym ułatwieniem, ale nie aż takim, jeśli tworzysz i publikujesz treści znacznie częściej. Jeżeli na serio myślisz o content marketingu – tego rodzaju plan to absolutny must have.

Dobrze ułożony plan contentowy sprawdzi się w działalności freelancerskiej, w marketingu sklepów internetowych, a także okaże się cennym wsparciem dla innych firm (z różnych branż i segmentów – B2C i B2B). 

Co powinien zawierać content plan?

Oczywiście to, jaka będzie ostateczna forma tego typu dokumentu, zależy od wielu czynników. Do kluczowych zaliczam:

  • Kanały, czyli wskazanie miejsc, w których będą publikowane dane treści. 
  • Autorzy, czyli osoby, które będą się pod nimi podpisywały. To szczególnie ważne, jeżeli prowadzisz działania personal brandingowe dla siebie czy pracowników – na LinkedIn, publikujesz na firmowym blogu, a nawet wysyłasz imienny newsletter. 
  • Treści, czyli to, co zamierzasz publikować. Z uwagi na to, że jest to “plan” – ten aspekt radzę podzielić na dodatkowe elementy takie, jak: tematyka czy frazy kluczowe (ważne z perspektywy publikacji blogowych).
  • Daty – w tym miejscu polecam definiować dwie. Po pierwsze – termin dostarczenia treści. Po drugie – termin publikacji. To znacznie ułatwia pracę. 
  • Koszty, czyli wydatki, jakie musisz ponieść, aby wyprodukować, a następnie dystrybuować content. Ten obszar może uwzględniać nie tylko ceny copywritingu, wydatki na reklamę, kosztów abonamentów narzędzi do e-mail marketingu itp., ale również czas, jaki poświęcają Twoi pracownicy.

Ważne: dobry content plan to nie tylko teksty SEO!

Choć w wielu publikacjach na temat content planów, ich autorzy skupiają się wyłącznie na aspektach pozycjonowania – ja radzę Ci spojrzeć na ten obszar zdecydowanie szerzej.

Owszem, dobry plan treści to nieocenione wsparcie przy planowaniu i wdrażaniu strategii SEO, ale takie jego wykorzystanie to tylko część pełnego potencjału.

Przy współpracy z moimi klientami staramy się wychodzić daleko poza te ramy. Dlatego content plany, które wspólnie tworzymy i realizujemy, są bardziej kompleksowe i uwzględniają m.in.: 

  • Publikacje w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn).
  • Prowadzenie newsletterów.
  • Rozwijanie stron i sklepów internetowych (w tym tworzenie nowych kategorii, podstron, sekcji itp.).

Gdzie planować content?

Sam do tego typu działań wykorzystuję dwa narzędzia. Na potrzeby wewnętrzne, czyli moje i moich marek, stawiam na Trello. Jeżeli jeszcze nie znasz tego narzędzia – gorąco Ci to polecam.

Z kolei przy współpracy z klientami, dla których prowadzę różnorodne działania komunikacyjne i contentowe – najczęściej używam excela online. Dlaczego? Ponieważ jest powszechny i mam blisko 100-procentową pewność, że każdy poradzi sobie z jego obsługą.

Content planning krok po kroku. Jak stworzyć plan treści?

Dróg prowadzących do stworzenia skutecznego planu na treści marketingowe jest z pewnością kilka. Ja w szczególności polecam Ci ten, który zawarłem w 5 krokach.

  • #1 Wybierz kanały, w których chcesz komunikować się ze swoimi odbiorcami. Content marketing ma dla Ciebie naprawdę wiele do zaoferowania. Jednak (przynajmniej na początku) skup się na tych, które najbardziej pasują do Twojego biznesu i mogą okazać się najbardziej skuteczne w krótkim terminie.
  • #2 Zarezerwuj zasoby: czasowe, osobowe i finansowe. Content nie zaplanuje, a tym bardziej nie zrobi się sam. Jeśli sądzisz, że ogarniesz to za pomocą sztucznej inteligencji i kilku promptów – niestety, możesz się niemiło zdziwić. Owszem, taki plan i taka treść będą szybkie i tanie. Jednak mogą okazać się bardzo nieskuteczne. Jeśli dysponujesz wolnym czasem lub zespołem, który może się tym zająć – wiekszość prac wykonasz we własnym zakresie. Jeżeli nie – pamiętaj, że zawsze możesz sięgnąć po wsparcie osób takich, jak ja ;)!
  • #3 Dobierz narzędzia, które ułatwią Ci pracę. Z jednej strony ustal miejsce, w którym znajdzie się plan (Excel, Trello lub inne), a z drugiej – oprogramowanie, które będzie potrzebne do tworzenia czy dystrybucji treści. Inny przydatny soft to, chociażby: programy do e-mail marketingu, automatyzacji publikacji, a także narzędzia do analizy SEO.
  • #4 Ustal szczegółowy plan treści, ich publikacji i dystrybucji. Staraj się, aby brał pod uwagę dłuższy horyzont czasowy, a same treści były przygotowane przynajmniej na kilka tygodni “do przodu”.
  • #5 Mierz efekty i optymalizuj to, co się tylko da. Kto powiedział, że content planning ma uwzględniać tylko to, co masz zrobić, a nie to, co już udało Ci się wykonać? Tego typu dokument to również świetne repozytorium danych, które możesz wykorzystać do analizowania dotychczasowych działań, a także – wprowadzania ulepszeń i optymalizacji.

Szukasz eksperta, który pomoże Ci stworzyć i realizować content plan?

Zapraszam! W ramach usług zapewniam kompleksowe wsparcie zarówno w opracowaniu, jak i egzekucji skutecznego planu na content dla Twojej firmy. 

Czujesz, że Twój biznes potrzebuje obsługi niejednego, a nawet kilku specjalistów jednocześnie? Skorzystaj z pomocy mojej agencji marketingowej, która ma za sobą wiele udanych projektów.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares