Z pewnością nie kopiesz własnego stawu, jeśli od czasu do czasu chcesz zjeść sobie rybkę. Nie inwestujesz w piekarnię, jeżeli zawsze rano chcesz mieć świeże bułki. I na 100% nie budujesz stadionu, jeśli po prostu chcesz pograć sobie w piłkę. Z drugiej strony, jeżeli prowadzisz biznes restauracyjny, wypiekasz (lub chcesz) chleb na masową skalę lub po prostu prowadzisz własną szkółkę piłkarską – takie inwestycje mogą być już jak najbardziej uzasadnione.  

Po co o tym mówię? Taką samą analogię można zastosować do procesu tworzenia i dystrybucji contentu. Z bardzo podobną sytuacją spotykasz się wtedy, gdy stoisz przed wyborem pt. zatrudniać osobę odpowiedzialną za content marketing na etacie, czy też współpracować z wybranymi freelancerami lub agencjami marketingowymi na zasadach B2B (czytaj: faktura? 

Kiedy outsourcing copywritingu się opłaca? 

Jeżeli nie wiesz, która opcja będzie dla Ciebie właściwa – po prostu to policz! Na wstępie oszacuj, ile tekstów będzie Ci potrzebne każdego miesiąca i oblicz ich rynkową wartość. Na koniec zaś porównaj, czy lepiej zamawiać je od zewnętrznych dostawców, czy też powierzać proces tworzenia treści osobie, która bezpośrednio traktuje w Twojej firmie. 

Dla ułatwienia przyjmijmy następujące założenia. Prowadzisz średniej wielkości sklep internetowy. Twoje miesięczne zapotrzebowanie na profesjonalne teksty oscyluje w granicach 10 opisów produktów, 5 opisów kategorii, 4 wpisów blogowych, a dodatkowo “od czasu do czasu” – kilka postów do social mediów oraz sporadycznych newsletterów. Jeżeli zdecydujesz się zlecić je na zewnątrz – cena za copywriting wyniesie około 1500 – 2500 złotych. 

Następnie zestaw tę kwotę z kosztami, jakie musiałaby ponosić Twoja firma, jeżeli Twój wybór padłyby na zatrudnienie copywritera na etacie. Przyjmując nawet minimalną krajową (szczerze – za taką stawkę raczej nie znajdziesz profesjonalisty) – ostateczne koszty byłyby prawie dwukrotnie wyższe

Wnioski? W przypadku takiego zapotrzebowania – zdecydowanie lepiej będzie, jeśli zdecydujesz się na outsourcing i korzystanie ze wsparcia zewnętrznych firm lub freelancerów. 

Zalety takiego podejścia: 

  • Ponosisz koszty z tytułu tylko faktycznie wykonanej pracy. Jeżeli nie potrzebujesz nowych tekstów – po prostu nie płacisz. 
  • Rozliczasz się szybko i sprawnie (zazwyczaj za pomocą 1 faktury). 
  • Nie musisz podpisywać żadnych umów, przejmować się zwolnieniami, L4, urlopami itp. 
  • Zyskujesz dostęp do nieograniczonej puli talentów. 
  • Możesz pracować z najlepszymi, którzy (z różnych względów) nie chcą angażować się w długofalowe współprace tylko z jedną firmą. 

Kiedy lepiej zatrudnić contentowca na etacie (in-house)? 

Choć sam pracuję na zasadach B2B, byłbym kompletnym hipokrytą, jeśli powiedziałbym, że taka forma sprawdza się zawsze i jest idealna dla każdego. Z drugiej strony postawienie na zatrudnienie specjalisty od copywritingu bezpośrednio w Twojej firmie może być zasadne, jeśli: 

  • Twoje potrzeby contentowe są znacznie większe i przeliczanie ich na “typowe” znaki ze spacjami (a rzadziej “godzinówkę”) – po prostu się nie opłaca. 
  • Poza tworzeniem treści zależy Ci również na osobie, która będzie wykonywała inne zadania. Zajmie się m.in. planowaniem, koordynacją, publikacją oraz pozostałymi obszarami. 

Mocne strony takiego podejścia: 

  • Stabilność – nie musisz czekać na wolne terminy freelancerów czy agencji copywriterskich. 
  • Wszechstronność – Twój pracownik może odpowiadać nie tylko za tworzenie treści, ale również inne obszary biznesu. 
  • Stosunkowo niskie koszty – zwłaszcza, jeżeli Twoje zapotrzebowanie na content jest naprawdę spore. 

Copywriter na umowę czy fakturę? Wnioski. 

Podsumujmy. Tzw. copywriter in-house sprawdzi się wówczas, gdy Twój biznes wymaga wiele treści, zależy Ci na ograniczeniu wydatków, a dodatkowo – chcesz mieć jego pracę pod większą kontrolą. Ponadto, takie podejście stanowi też świetne rozwiązanie w sytuacjach, gdy pracujesz w specyficznej branży, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy. 

Decyzja o outsourcingu i skorzystaniu z zewnętrznych copywriterów (freelancerów lub agencji copywriterskich) będzie z kolei lepsza, jeżeli masz jednorazowe zlecenie, zapotrzebowanie na teksty jest stosunkowo małe lub zwyczajnie – zależy Ci na TOPowym specjaliście, który dostarczy świetne i skuteczne teksty. 

Na koniec… 

Musisz wiedzieć, że rozterki związane z zatrudnianiem contentowców nie zawsze są aż tak zero-jedynkowe. Wiele zależy od specyfiki Twojej firmy, branży, w której działasz, konkretnych potrzeb, a nawet – samych specjalistów, z którymi przyjdzie Ci współpracować. 

Dlatego ten artykuł potraktuj bardziej jako uproszczenie i garść wskazówek, które ułatwią Ci podjęcie odpowiedniej decyzji. Mam nadzieję, że choć trochę Ci pomogłem :)! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares