Mobile copywriting (lub po prostu – mobile writing) to kolejny, obok UX writingu, sposób tworzenia treści, którego głównym celem jest zapewnianie jak największej wygody. Mówiąc wprost – teksty mają nie męczyć oka i być łatwe w konsumpcji. 

O ile w przypadku UX copywritingu mamy do czynienia z użytecznością postrzeganą bardzo ogólnie (w końcu dotyczy on każdego typu nośników informacji – zarówno urządzeń, jak i “papieru”), o tyle w przypadku mobile copywritingu – treści dotyczą bardzo konkretnego formatu, czyli urządzeń mobilnych. 

Podstawy mobile copywritingu. O czym należy pamiętać podczas tworzenia treści na potrzeby smartfonów i tabletów? 

Choć ekrany smartfonów z roku na rok zdają się puchnąć i puchnąć – nadal są znacznie mniejsze niż te oferowane przez tradycyjne komputery czy laptopy. Nie mają też myszki, ani klawiatury, co naturalnie oznacza, że odbiorcy użytkują je w inny sposób.  

Gdy ich wzrok zmienia cel z dużego ekranu monitora, na znacznie mniejszy ekran urządzenia mobilnego – zmianie ulega również sposób konsumpcji treści. Co zrobić, aby sprawić, że content prezentowany na małych ekranach będzie równie atrakcyjny, jak ten dostępny na dużych? O tym w dalszej części artykułu. 

5 zasad mobile copywritingu 

Poznaj 5 filarów, na których musisz oprzeć swój tekst, aby dopasować go do wymagań mobilnych użytkowników sieci. 

1. Pisz krótko i na temat – używaj maksymalnie 15 – 20 słów na zdanie 

W mobile writingu liczy się konkret, a każde nazbyt długie zdanie może doprowadzić do tego, że odbiorca opuści Twoją stronę. Zatem, zapomnij o tym, czego uczyli Cię w szkole. Używaj krótkich zdań i prostych zwrotów – tak, jakby Twoje słowa miały trafić i zostać zrozumiane przez ucznia szkoły podstawowej. 

P.S. mobile writing to idealna przestrzeń do zastosowania tzw. microcopy. Więcej na ten temat przeczytasz w podlinkowanym artykule. 

2. Pamiętaj o czytelności – lektura nie może męczyć 

Nie ma nic gorszego niż tekst, po którym nie da się nawigować. 

Jeżeli zależy Ci, aby Twój content spełniał drugą zasadę mobile writingu – używaj elementów, które urozmaicą go wizualnie

Stosuj m.in. nagłówki (śródtytuły), pogrubienia, wypunktowania, numeracje, podkreślenia oraz inne elementy, które sprawią, że jego odbiór będzie jeszcze przyjemniejszy. 

3. Nie oszczędzaj na enterach – stawiaj je po każdym zdaniu lub akapicie 

Mocno “zbity” tekst to najgorszy wróg treści aspirujących do bycia mobile-friendly. 

Jeśli chcesz, aby użytkownicy zapoznali się z jak największą ilością informacji, które masz im do przekazania – dziel tekst na małe kawałki

4. Utrzymuj uwagę i skupienie Twojego odbiorcy – za wszelką cenę! 

Mobile writing to totalne zaprzeczenie nudy i lania wody. Jeżeli chcesz zaskarbić sobie uznanie czytelnika – spraw, aby każde zdanie przynosiło mu konkretną wartość. Dopilnuj, aby Twój tekst był dynamiczny (pomogą Ci w tym czasowniki) i od czasu do czasu zadawaj pytania (to naprawdę pomaga!). 

5. Zadbaj o kwestie techniczne: czcionki, kolory, szybkość strony 

O tym, jak Twoja treść zostanie przyjęta decyduje nie tylko jej zawartość, ale także forma. Co zrobić, aby Twój mobile writing przynosił jeszcze lepsze efekty? 

  • Po pierwsze – pamiętaj, że czytanie tekstów na smartfonach odbywa się w taki sam sposób. Zawsze przesuwając palec “od góry do doły” – nigdy “z lewej do prawej”. W tym miejscu dopilnuj, aby strona, na której wyświetlasz swoje treści była responsywna (czyt. stworzona w technologii RWD). 
  • Po drugie – zwróć uwagę na czcionkę. Mam na myśli zarówno jej rozmiar, jak i kształt. Font Twojej treści powinien być dobrany tak, aby pozwalał na wygodne czytanie (bez konieczności używania lupy czy powiększania ekranu). 
  • Po trzecie – spraw, aby Twoja strona www ładowała się szybko i działała płynnie. Smartfony i tablety pracują w różnych warunkach i nie zawsze mają dostęp do ultraszybkiego Internetu 5G.  
  • Po czwarte – zrezygnuj z rozpraszaczy (wyskakujących okienek, web pushy, czatów itp.). O ile na urządzeniach stacjonarnych są jeszcze “zjadliwe”, o tyle na urządzeniach mobilnych mogą przesłonić cały ekran, a przez to odstraszyć nawet najbardziej zainteresowanych i zdeterminowanych użytkowników. 

Trzymaj się powyższych zasad, a zapewniam, że Twój mobile writing będzie naprawdę skuteczny ?! 

Mobile copywriter to zawód przyszłości czy też kolejna fanaberia?  

Tempo, w jakim użytkownicy “przesiadają się” z urządzeń stacjonarnych na mobilne, nie pozostawia złudzeń. Szeroko pojęty mobile, w wielu dziedzinach już teraz gra pierwsze w skrzypce. W zależności od branży użytkownicy smartfonów i tabletów stanowią od 50% do nawet 90% użytkowników sieci. Jak widać – jest to audytorium, o które warto powalczyć ?. 

Ale czy już teraz warto powoływać do życia nowy zawód w postaci mobile writera? Moim zdaniem – zdecydowanie nie. W mojej ocenie mobile writing, UX writing, jak i microcopy powinny stać się chlebem powszednim każdego profesjonalnego copywritera. Zdecydowanie nie ma potrzeby tworzenia kolejnych, nieco sztucznych bytów (zawodów) ?.  

Definicja i zasady mobile copywritingu – podsumowanie 

Jak widzisz, tworzenie tekstów w duchu mobile writing nie zdaje się aż tak trudne. Wystarczy, że weźmiesz sobie do serca 5 wymienionych zasad i po prostu zaczniesz je wdrażasz w swoje treści. 

Uważasz, że ten artykuł jest wartościowy i może przydać się także innym? Zrób mi przysługę i podziel się nim wśród swoich znajomych i kontaktów. Użyj do tego poręcznych przycisków, które znajdziesz w 2 miejscach na tej stronie – po lewej i w prawym dolnym rogu. To nie zajmie więcej niż 5 sekund – obiecuję ?! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares