Do tworzenia treści na potrzeby strony internetowej, prowadzonego bloga firmowego, kanałów w social mediach, jak i wielu innych nośników, można podejść na wiele sposobów. Z jednej strony, można to zrobić osobiście – po prostu “usiąść i pisać”. Można zlecić to specjalistom – copywriterom lub całym agencjom copywriterskim. Można również poprosić o to prawdziwych, “żywych” odbiorców. I właśnie o tym ostatnim będzie ten artykuł. 

Czym jest user generated content? Jakie formy może przyjmować? Jakie korzyści przynosi? I naj, najważniejsze – jak w ogóle przekonać użytkowników, aby tworzyli tego typu treści?

Ok, nie przeciągajmy i przejdźmy od razu do konkretów… 

Definicja, czyli co to takiego ten user generated content? 

User-generated content (w skrócie UCG), występujący czasami pod pojęciem user-created content (UCC) oraz consumer-generated media (CGM)* to zjawisko (lub celowe działanie) polegające na tym, że to sami odbiorcy tworzą treści na potrzeby Twojej marki. 

Content tego rodzaju może przyjmować najróżniejsze postacie. Zaczynając od treści umieszczanych za pośrednictwem mediów społecznościowych, poprzez komentarze publikowane na forach czy blogach firmowych, na dzieleniu się swoimi opiniami i spostrzeżeniami bezpośrednio na stronach i sklepach internetowych kończąc. 

*przyznaję – te 2 ostatnie znalazłem na Wikipedii 😉. 

Przykłady user generated contentu 

Pozwól, że dla ułatwienia podzielę to na 3 główne typy: 

  • Social media, w ramach których user generated content może przyjmować postać regularnych postów, komentarzy oraz recenzji. 
  • Szeroko pojęty content marketing, w którym UGC może występować jako komentarze i wpisy na blogach, jak i elementy dyskusji toczących się na forach.  
  • Strona / sklep internetowy, na których mogą być publikowane recenzje, opinie, komentarze oraz spostrzeżenia dotychczasowych lub przyszłych klientów. 

Zalety user generate contentu 

Jak pewnie się domyślasz, ten rodzaj podejścia stanowi doskonały sposób na całkowicie darmową reklamę. Reklamę, która:  

  • Jest autentyczna – nie ma bowiem nic lepszego niż prawdziwi odbiorcy wypowiadający się pochlebnie o Twojej firmie, jej usługach czy produktach. 
  • Wspiera pozycjonowanie – Google lubi treść, więc każda dodatkowa opinia, komentarz czy dłuższa wypowiedź, działa na Twoją korzyść.  
  • Buduje społeczność – ludzi, którzy są nie tylko Twoimi wiernymi klientami, ale mogą stać się również prawdziwymi ambasadorami Twojej marki. 

W skrócie, UGC to darmowe teksty, zasięgi, pozycjonowanie, promocja, czyli absolutnie wszystko, czego może sobie życzyć przeciętny polski biznes.  

Żeby jednak nie było tak kolorowo… 

Jak tworzyć UGC? 

Jak widzisz, treści tworzone przez samych użytkowników (o ile pozytywnie wyrażają się o Twojej marce), mogą przynieść Ci naprawdę spore korzyści. Jest jednak jeden i to bardzo poważny haczyk. Przepraszam za szczerość, ale musisz wiedzieć, że skłonienie userów do tworzenia treści nie należy do najprostszych zadań. Wymaga posiadania dobrej oferty, motywowania odbiorców, a także bycia aktywnym. 

W końcu, jakby to było takie łatwe – żadna z firm nie inwestowałaby w tzw. szeptankę (buzz marketing), czyli działalność mającą przypominać UGC. Więcej na ten temat pisałem w jednym z moich ostatnich wpisów pt.: Buzz marketing – reklama czy oszustwo? Poznaj marketing szeptany. 

3 kroki wspierające powstawanie wyjątkowego user generated contentu  

Postępuj zgodnie z poniższymi zaleceniami, a mogę Cię zapewnić, że po pewnym czasie zaczniesz zauważać pierwsze korzyści płynące prosto z UGC 😉. 

  • Dbaj o jakość swojej ofertyStare porzekadło mówi, że jakość zawsze się obroni – i muszę przyznać, że coś w tym jest. Jeżeli Twoje produkty lub usługi będą słabe, możesz mieć pewność, że nikt nie będzie chciał stać się ich ambasadorem. Jeśli będą prezentowały wysoką jakość – UGC stanie się bardziej realny (o ile mu w tym pomożesz). 
  • Motywuj użytkowników. Nie ma cudów – prawdopodobieństwo, że większość użytkowników zechce podzielić się swoją opinią “tak po prostu” jest bardzo niskie. Dlatego, aby zachęcić ich do generowania treści – daj im coś w zamian. Zorganizuj konkurs z nagrodami lub po prostu zaoferuj klasyczną zniżkę lub inny rodzaj gratyfikacji.  
  • Bierz udział w tworzeniu treści. Bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Aktywnie uczestnicz w procesie powstawania contentu, a przede wszystkim – pokazuj im, że Twoja marka to docenia. Czasami zwykły komentarz, lajk lub wspomnienie o danej osobie, potrafią zdziałać cuda 😊. 

 

Mam nadzieję, że ten artykuł o user generated content był dla Ciebie wartościowy i inspirujący. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat szeroko pojętego marketingu w sieci – zapraszam do lektury innych artykułów znajdujących się bezpośrednio na moim copywriterskim blogu 😉. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares