Dobrze prowadzony blog firmowy (i nie tylko) jest furtką, która otwiera Twój biznes na większe zasięgi, licznych odbiorców, a co za tym idzie – także nowych klientów. Jest jednak jeden mały haczyk. Aby to medium mogło pracować na sukces Twojej firmy – musisz zadbać o kilka istotnych aspektów. Po pierwsze – tworzyć i publikować treści, które są wartościowe i przydatne. Po drugie – robić to regularnie. Po trzecie – serwować content w taki sposób, aby doceniali go nie tylko czytelnicy, ale również algorytmy Google.

Jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się pod jednym warunkiem – jeśli zostaniesz ze mną do końca… tego wpisu :).

Co zrobić, aby skutecznie wypozycjonować blog?

Jeszcze zanim zaczniemy – pozwól na małe wtrącenie. Porady, które zawarłem poniżej sprawdzą się przede wszystkim w działalności content marketingowej firm usługowych, B2B czy e-commerce. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować je również do pozycjonowania prywatnych blogów. No to zaczynamy!

Zadbaj o fundamenty, czyli aspekty techniczne

Od razu powiem, że wszystkie czynności, które opisałem w kolejnych krokach, zdadzą się kompletnie na nic, jeśli Twój blog będzie: powolny, niedopasowany do urządzeń mobilnych i pełen innych błędów technicznych.

Właśnie dlatego, zanim opublikujesz choćby swój pierwszy premierowy wpis – dopilnuj, aby działał bez żadnych zarzutów. W tym miejscu może Ci się przydać wsparcie dedykowanego specjalisty IT. Gdy upewnisz się, że wszystko działa “jak ta lala” – przejdź do kolejnych działań.

Określ cel swojego bloga

W tym miejscu od razu podpowiadam: prowadzenie bloga nie powinno skupiać się na sprzedaży Twoich produktów lub usług w bezpośrednim znaczeniu. Owszem, w swoich wpisach możesz “delikatnie” wspominać, a nawet zachęcać do skorzystania ze swojej oferty. Jednak pamiętaj, aby nigdy nie tracić z oczu głównego celu publikowania.

Jakiego? Osobiście wychodzę z założenia, że jego kluczowe zadania to: dzielenie się wiedzą i sprawdzonymi poradami, a zwłaszcza – udzielanie odpowiedzi na pytania Twoich użytkowników. Bo w końcu tylko tak mogą trafić na Twoją stronę. 

Wiem, co mówię, ponieważ w moim przypadku to właśnie blog odpowiada za sporą część ruchu na stronie, a co za tym idzie – także klientów, którzy decydują się na skorzystanie z mojego wsparcia. Koncentruję się na tym, aby 90 – 95% treści stanowiły porady, wskazówki i inspiracje. Jedynie 5 – 10% przeznaczam na jakąkolwiek promocję mojej copywriterskiej oferty (i nie tylko). Tobie radzę dokładnie to samo!

Zdefiniuj odbiorców i czytelników bloga

Jeżeli chcesz wiedzieć “co” pisać, najpierw musisz określić do “kogo” chcesz pisać. I nie… odpowiedź pt. “do wszystkich” nie jest tu na miejscu ;). Dlaczego? Już wyjaśniam. Brak jasno sprecyzowanej grupy odbiorców sprawi, że Twój content również będzie “nijaki”.

Pół biedy, jeżeli działasz w popularnej branży. Ale! Jeśli Twój biznes jest bardziej niszowy – mogą zacząć się spore “schody”. Takie publikacje mogą doprowadzić do tego, że na Twoją stronę zaczną trafiać zupełnie przypadkowe osoby. Nie muszę dodawać, że obsługa ich zapytań będzie wiązała się ze sporą inwestycją czasu i pieniędzy. Nie przyczyni się do rozwoju Twojego biznesu, a wygeneruje raczej dodatkowe koszty.

Przykłady? Proszę bardzo! Wyobraź sobie gabinet weterynarii wyspecjalizowany w leczeniu bydła, który na swoim blogu publikuje treści związane z… chomikami. Tematy są jak najbardziej nośne, generują ruch, a nawet zapytania. Problem w tym, że klinika leczy krowy i byki, a nie chomiki. A to natomiast oznacza, że każdy klient, który pyta o sprawy związane z tymi gryzoniami – po prostu marnuje czas pracowników gabinetu.

Dobieraj tematy, których chcą ludzie

Dopilnuj, aby były atrakcyjne dla czytelników, ale także miały realny wpływ na SEO Twojej strony czy sklepu internetowego. Odpowiadanie na pytania, których nikt nie zadaje, może okazać się dla Ciebie zwyczajnie nieopłacalne.

Wpis, który teraz czytasz, mogłem nazwać na 1000 różnych sposobów. Dlaczego wybrałem akurat “jak pozycjonować blog”? Bo uważam, że właśnie taka konstrukcja zainteresuje nie tylko użytkowników, ale również wyszukiwarkę :).

Jeżeli nie wiesz, skąd brać pomysły na tematy na bloga – kilka ciekawych podpowiedzi znajdziesz w jednym z moich artykułów.

Wybierz dopasowane frazy kluczowe

Skorzystaj z narzędzi takich, jak chociażby Semstorm, które pozwolą Ci sprawnie znaleźć słowa z potencjałem SEO. W tym aspekcie weź pod uwagę nie tylko popularność i wolumen wyszukań (czyli jak dużo osób wpisuje dane słowa w wyszukiwarce). Pamiętaj, aby przyjrzeć się również intencjom użytkowników. Całkiem nietrudno “przestrzelić” się w swojej ocenie, po czym napisać artykuł, który nijak będzie się miał do tego, czego faktycznie potrzebują (i szukają) Twoi odbiorcy.

Jak sprawdzić intencje? To akurat bardzo proste. Otóż, gdy już wybierzesz słowa kluczowe i temat kolejnego wpisu na bloga – sprawdź, jakie treści wyświetlają się w wyszukiwarce po wpisaniu wybranych fraz. Wówczas łatwo ocenisz, czy to, co chcesz napisać, ma w ogóle szanse, aby wspierać pozycjonowanie Twojego bloga.

Pamiętaj: każdy z Twoich wpisów powinien skupiać się na konkretnym obszarze i uwzględniać równie konkretne frazy kluczowe. Unikaj pisania “wszystkiego o wszystkim” i “skakania z tematu na temat” – w obrębie jednego artykułu. Jeżeli tak postąpisz, zarówno Google, jak i czytelnicy, mogą mieć problem z jasnym zdefiniowaniem tego, o czym właściwie piszesz. A to może (a raczej na pewno) – źle wpłynie na pozycje Twojego bloga w wyszukiwarce.

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

W tym obszarze masz naprawdę spore pole do popisu. Każdy ze wpisów, które dodasz na firmowym blogu, może stać się swego rodzaju “dźwignią” dla innych, już opublikowanych treści. Z jednej strony pozwoli Ci zaprezentować Twoim odbiorcom dodatkowe materiały, a z drugiej – zwróci uwagę algorytmów wyszukiwarki. A to z kolei może poprawić pozycje w Google.

Jak to zrobić? Wystarczy, że w swoich treściach zaczniesz umieszczać linki (hiperłącza) do innych miejsc na Twojej stronie. Mogą one prowadzić do artykułów powiązanych tematycznie (dokładnie tak, jak zrobiłem to, chociażby w tym artykule). Mogą również kierować do stron, na których prezentujesz swoje usługi czy produkty. 

Publikuj regularnie

Google docenia stale rozwijane serwisy i blogi internetowe. Dlatego staraj się, aby Twoje wpisy pojawiały się możliwie często. Jak często? Częstotliwość powinna zależeć od takich czynników, jak: Twoje możliwości (w tym czasowe i finansowe), branża, a także działania konkurencji. W bardzo wielu przypadkach wystarczy 1, a być może 2 wpisy miesięcznie, natomiast w innych nie obejdzie się bez 4 – 6 publikacji na miesiąc. Jak widzisz – to raczej “zależy” :).

P.S. Jeżeli już teraz uważasz, że utrzymanie publikacyjnej dyscypliny może sprawiać Ci problem – stwórz content plan. To kompleksowy dokument, który pozwoli Ci dokładnie rozpisać, a następnie realizować Twoją strategię prowadzenia bloga.

Sprawdzaj, jak radzą sobie Twoje blogowe treści

Regularne dodawanie dopasowanych i wartościowych tekstów to jedno. Drugie to weryfikacja, czy aby na pewno dobrze wywiązują się ze swoich zadań. Jeśli chcesz mieć dostęp do takich danych – przyda Ci się kilka dodatkowych narzędzi.

Jak do tego podejść? Podstawowe informacje na temat ruchu (i tego skąd pochodzi), znajdziesz w Google Analytics oraz Google Search Console. Jeżeli zależy Ci na danych, dzięki którym dowiesz się nie tylko o tym, co dzieje się już na Twoim blogu, ale również, jak jego pozycjonowanie wygląda na tle rynku – polecam Ci narzędzie Semstorm. A w szczególności – funkcjonalność o nazwie monitoring.

Optymalizuj, poprawiaj rozwijaj wpisy na blogu

Pozycjonowanie bloga to proces. Owszem, wiele razy wystarczy przygotowanie i opublikowanie artykułu, aby przez lata przynosił na Twoją stronę wartościowy ruch. Bywają jednak takie tematy i takie frazy, które będą wymagały dodatkowej pracy – także po publikacji.

Staraj się zaglądać w dane analityczne “od czasu do czasu”, aby sprawdzać, jak radzą sobie poszczególne wpisy. Osobiście polecam wykonywanie takiego audytu raz na 3 – 6 miesięcy. Po tym czasie może się okazać, że artykuł wymaga dodatkowej redakcji. Np. posiadasz nowe informacje, które chcesz w nim umieścić lub zwyczajnie – Twoje postrzeganie danego tematu uległo zmianie. 

Nie zaniedbuj linkbuildingu

Wartościowe i zoptymalizowane treści są ważne – to nie podlega żadnym dyskusjom. ALE! Cała “zabawa” może zdać się na nic, jeśli Google zwyczajnie ich nie zauważy.

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu – wykorzystaj działania z zakresu linkbuildingu. Dopilnuj, aby odnośniki do Twojego bloga znalazły się na innych stronach internetowych (najlepiej takich, które są powiązane tematycznie). 

Ile kosztuje pozycjonowanie firmowego bloga?

Rozmiary takiej inwestycji zależą od kilku czynników, w tym w szczególności: branży, konkurencji i tematyki

Jeśli znasz się na SEO i czujesz się na siłach, aby tworzyć wartościowe i zoptymalizowane treści we własnym zakresie – jedynym kosztem będzie Twój czas. 

Jeżeli skorzystasz ze wsparcia, jakie oferuje SEO copywriter, przygotuj się na wydatki rzędu około 250 – 650 zł za pojedynczy artykuł. W zależności od przyjętej strategii – miesięcznie możesz przeznaczać na ten cel od 500 do nawet kilku tysięcy złotych.

Pozycjonowanie bloga – tak! Ale SEO to nie wszystko.

Pamiętaj, że raz przygotowany artykuł na firmowym blogu może pracować dla Ciebie w kilku mediach jednocześnie. Pomoże Ci w tym redystrybucja treści, dzięki której z powodzeniem zamienisz go na inne formaty. Posty w social mediach, video, audio, a nawet newsletter. To tylko kilka przykładów tego, co możesz zrobić z każdym wpisem.

Szukasz pomocy przy prowadzeniu i swojego pozycjonowaniu bloga?

Tak się akurat składa, że to obszar, w którym specjalizuję się od kilku dobrych lat. Zajrzyj do mojej oferty oraz copywriterskiego cennika, aby dowiedzieć się więcej i poznać szczegóły. W ramach współpracy zapewniam kompleksowe content marketingowe wsparcie: od planu, poprzez realizację, na wdrożeniu i optymalizacji kończąc. 

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares