Masz stałą pracę, ale szukasz sposobu, aby dorobić sobie do pensji? Dopiero wchodzisz na rynek pracy i “rozglądasz się” za odpowiednim zajęciem? A może już pracujesz, ale Twój obecny zawód nie daje Ci tego, co chcesz (satysfakcji, zadowolenia, pieniędzy, sukcesów itp.) i w związku z tym chcesz odmienić swoją karierę o 180 stopni?  

Jeżeli od dłuższego czasu po Twojej głowie chodzą myśli i pytania związane z tym, jak zacząć pracę w roli copywritera – prawdopodobnie w tym miejscu znajdziesz wszystkie potrzebne odpowiedzi.  

Przed dobrą kompletna instrukcja – poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak zostać copywriterem, a przede wszystkim zweryfikujesz, czy ten zawód, aby na pewno jest dla Ciebie. Zapraszam!  

P.S. Wyszedł z tego całkiem długi tekst (ponad 2000 słów!), więc zanim przystąpisz do lektury – przygotuj sobie ulubiony napój, a nawet coś do schrupania. Może Ci się przydać!  

Copywriter – jak zacząć? Wprowadzenie.  

Weź pod uwagę, że z roku na rok na polskim rynku copywriterskim robi się coraz ciaśniej. Co chwilę pojawiają się nowe twarze, które dołączają do grona osób, które z kolei działają na nim już od wielu lat. Nie brakuje tu zarówno “świeżaków”, tych, którzy mają już “jakieś” doświadczenie, jak i prawdziwych “wyjadaczy”, którzy mogą pochwalić się 5-, 10-, czy nawet 15-letnią pratyką w pisaniu.  

Oczywiście, liczba lat spędzonych na stukaniu w klawiaturę nie jest wprost proporcjonalna do doświadczenia, a przede wszystkim umiejętności poszczególnych copywriterów. Powiem więcej: wielu z nich, pomimo tysięcy godzin i milionów znaków, nadal stoi w miejscu.   

Jeżeli perspektywa coraz trudniejszej walki o klienta i każde zlecenie Cię nie przeraża – jesteś na dobrej drodze, aby stać się copywriterem ?.  

Zadaj sobie pytanie: jakim copywriterem chcesz się stać?  

Dla ułatwienia wykorzystaj poniższe pytania:  

  • Przeciętnym, który wyłącznie “dorabia” sobie na pisaniu tekstów do Internetu i nie tylko?  
  • Dobrym, który uczyni z tego źródło stałego i satysfakcjonującego dochodu?  
  • Profesjonalnym, który zarabia na tym naprawdę sensowne pieniądze, ciągle się rozwija i może uczyć copywritingu również inne osoby?  

Przeciętny copywriter – jak nim zostać?  

To jedna z najprostszych, a zarazem najmniej perspektywicznych dróg. Wystarczy, że masz komputer, dostęp do Internetu i “jako-tako” władasz językiem polskim.   

Nie musisz inwestować w swoją promocję, zakładać własnej strony internetowej, a tym bardziej prowadzić bloga czy social mediów. Niskopłatne zlecenia znajdziesz na portalach z ogłoszeniami dla copywriterów i freelancerów (często nazywa się je tzw. giełdami).  

Możesz również nawiązać współpracę z jedną lub kilkoma z setek agencji marketingowych, które działają w Polsce. Wiele z nich pracuje z kilkoma, kilkunastoma, a nawet kilkudziesięcioma copywriterami, którym zlecają pisanie tekstów.  

Ok, już wiesz, jak zostać copywriterem. Teraz pora powiedzieć, jak przejść na wyższy poziom.  

Jak stać się dobrym copywriterem?  

Jeżeli zależy Ci na czymś więcej, niż tylko dorabianiu po godzinach – uprzedzam, że to będzie wymagało od Ciebie nieco więcej wysiłku.  

Ale spokojnie! Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które choć trochę ułatwią Ci podróż po tej wyboistej i często dość wymagającej drodze.  

Określ swoją specjalizację  

Osobiście nie jestem fanem takiego działania, o czym pisałem w tym artykule pt.: Specjalizacja w copywritingu. Ale piszę ten artykuł nie dla mnie, tylko dla Ciebie. Dlatego zrobię wszystko, aby przekazać Ci maksimum wartościowej wiedzy, która pozwoli Ci zdecydować o rozpoczęciu lub też “odpuszczeniu” sobie kariery copywritera ?.   

A teraz do rzeczy. Jeśli są tematy, w których czujesz się lepiej albo po prostu chcesz się wyspecjalizować – droga wolna. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, które mogą Ci to ułatwić.  

Jak zostać wyspecjalizowanym copywriterem?  

Specjalizacja specjalizacji nierówna, a jeśli mowa o byciu copywriterem – ścieżek rozwoju jest naprawdę dużo. W tej dziedzinie możesz bowiem specjalizować się w:  

Po 1 – tematach, o których chcesz pisać  

Finanse, fotowoltaika, budownictwo, kryptowaluty, przemysł, nieruchomości, ekologia, parenting, zwierzęta, medycyna, prawo, szeroko pojęty life style… mam wymieniać dalej? Jak widzisz tematów, o których możesz pisać, jest naprawdę sporo. A gwarantuję, że to tylko wierzchołek góry lodowej.  

W zasadzie możesz pisać na każdy temat, o ile znajdą się klienci, którzy zechcą Ci za to zapłacić ?.   

Po 2 – rodzajach tekstów, które chcesz tworzyć  

Możesz stać się ekspertem od treści kreatywnych (tworzeniu nazw, haseł, sloganów itp.), specjalistą od tekstów SEO (wpisów blogowych, opisów kategorii i produktów, które wspierają pozycjonowanie), zdecydować się na szeroko pojęty content marketingu lub też postawić na rozwój w kierunku tekstów sprzedażowych (i zostać tzw. Direct Response Copywriterem).  

Do tej paczki warto dorzucić również e-mail marketing, social media, technical i UX writing, w których też możesz się specjalizować.  

Po 3 – typach klientów, których chcesz obsługiwać  

Kto powiedział, że specjalizacja copywritera ma dotykać tylko typów tekstów i tematów, po których się porusza? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby poza określeniem wyżej wymienionych elementów, skupić się również na konkretniej grupie klientów.  

Firmami, do których możesz kierować swoje usługi, mogą być: małe i średnie sklepy internetowe oraz duże platformy e-commerce, agencje marketingowe, pozycjonerzy i agencje SEO, a także bezpośrednio – właściciele firm.  

Masz to już za sobą? No to pora na kolejne kroki.  

Pomyśl, jak będziesz się rozliczać ze swoimi klientami  

Nie masz pewności, czy odnajdziesz się w tej branży? Żaden problem! Na początku wcale nie musisz otwierać działalności, a tym bardziej inwestować masy własnych pieniędzy. Zakładam, że masz komputer, dostęp do Internetu i kilka metrów kwadratowych, które możesz przeznaczyć na domowe biuro. Na początek to w zupełności wystarczy. Z kolei same rozliczenia możesz prowadzić za pomocą prostych umów o dzieło.  

Jeżeli znajdziesz bezpośrednie zatrudnienie – wówczas sprawa wydaje się jeszcze prostsza. Otrzymasz umowę o pracę lub zlecenie i tyle ?.  

A jeśli uznasz, że udało Ci się zostać dobrym copywriterem, a Twoja praca zapewnia już zadowalający poziom dochodów – rozważ założenie własnej działalności gospodarczej. O ile mi wiadomo, a pracuję w tej branży już ładnych parę lat, jest to najbardziej opłacalny sposób zarabiania na pisaniu tekstów.  

W jaki sposób zostać profesjonalnym copywriterem?  

Wydaje Ci się, że jak masz 5 z Polaka, komputer, “lekkie pióro” i dostęp do Internetu, to automatycznie możesz stać się copywriterem? Zapamiętaj jedno: copywriting to biznes, marketing i sprzedaż, a nie wypracowanie na lekcjach języka polskiego.  

Jeżeli zależy Ci na sukcesie w tej dziedzinie – jak najszybciej zapomnij o tym, czego uczyli Cię w szkole. Zamiast tego skup się na kilku podstawowych elementach, dzięki którym zyskasz przewagę na konkurencją i staniesz się lepszym copywriterem:  

Dużo pisz – najlepiej każdego dnia  

Z copywritingu, jak w każdej innej dziedzinie. Do mistrzostwa dochodzi się ciężką pracą i tysiącami godzin spędzonych na uderzaniu w klawiaturę. Tak jak Robert Lewandowski, Messi czy Cristiano Ronaldo, spędzili setki godzin ma kopaniu, LeBron James na rzucaniu do kosza, a Novak Djoković na uderzaniu piłki za pomocą rakiety – tak również Ty musisz pisać, naprawdę dużo pisać.  

Jeśli nie masz na tyle dużo zleceń, aby codziennie robić to za pieniądze – po prostu pisz dla siebie. Uruchom bloga, własną stronę internetową lub znajdź inne miejsce, w którym będziesz umieszczać swoje teksty.   

…ale jeszcze więcej czytaj i poszerzaj swoją wiedzę  

Dobra wiadomość jest taka, że nie potrzebujesz studiów czy szkoły, aby stać się copywriterem. Aczkolwiek musisz zdawać sobie sprawę, że profesjonalny copywriter nigdy nie przestaje się uczyć. Jeśli chcesz się nim stać – postępuj zgodnie z tą instrukcją:  

  • Uczęszczaj na kursy, które rozwiną Twoje kompetencje.  
  • Odwiedzaj blogi, subskrybuj newslettery i słuchaj podcastów, które pozwolą Ci być na bieżąco, śledzić trendy i dowiadywać się o nowinkach.  
  • Czytaj książki i to nawet z obszarów, które nie do końca wiążą się z Twoją pracą – ich nigdy za wiele. Nawet nie spodziewasz się, kiedy “wyczytana” w nich wiedza, może Ci się przydać ?.  

Otwórz swoją głowę na inne dziedziny  

Co ważne – nie ograniczaj się tylko do obszaru samego copywritingu i śledzenia nowości oraz doniesień z tej tematyki. Jeżeli tak postąpisz – bardzo szybko utkwisz w informacyjnej bańce, która sprawi, że zaczniesz obracać się w (bądź co bądź), bardzo wąskiej grupie copywriterów. A to pierwsza droga do stagnacji i zahamowaniu Twojego rozwoju.  

Oczywiście śledź konkurencję i obserwuj, co robią inni copy. Jednak nigdy nie bierz wszystkiego za pewnik.   

Zadbaj o swój marketing  

Nie ma co ukrywać. Copywriting to w 99% freelance, który wymaga nie tylko pracy z tekstem, ale przede wszystkim umiejętnego docierania do źródła zleceń, czyli klientów ?.  

Jeśli wizja nieustannej walki o ich uwagę wywołuje u Ciebie dreszcze, a perspektywa wielokrotnego słuchania słowa “NIE” to prawdziwy horror – istnieje na to pewne rozwiązanie. Poza typowym copywriterem – freelancerem, możesz skorzystać także z innych sposobów pracy w tym zawodzie, czyli: zatrudnić się w agencji marketingowej lub znaleźć zatrudnienie bezpośrednio w firmie. Ale o tym pisałem już wcześniej.  

Z racji na moje doświadczenia – pozwól, że skupię się na freelancingu, czyli działalności copywriterskiej na własny rachunek.  

Jak zostać copywriterem, który skutecznie zdobywa klientów i zlecenia?  

Oto kilka porad, które nie tylko ułatwią Twoją pracę, ale również pozwolą wejść na zdecydowanie wyższy poziom.  

Zdecyduj, w jaki sposób chcesz pozyskiwać zlecenia  

Masz przed sobą naprawdę wiele możliwości, dzięki którym możesz docierać do potencjalnych klientów za pomocą takich obszarów, jak:  

  • Social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, a nawet YouTube). Możesz stawiać na działania organiczne, jak i wspierać się za pomocą płatnych form reklamy. Do tego potrzebne Ci będą własne strony – założone bezpośrednio na wybranych platformach.  
  • Wyszukiwarka Google, którą również możesz wykorzystać do darmowego pozyskiwania klientów (SEO), jak i użyć do tego reklamy, za którą trzeba zapłacić (tzw. PPC). W tym miejscu nie obejdzie się bez posiadania własnej strony www.  
  • Portale ogłoszeniowe, giełdy i serwisy dla freelancerów – możesz opublikować własną ofertę lub “zgłosić się” do gotowych zleceń, które dodali potencjalni pracodawcy.  

Przygotuj brief  

W skrócie: jest to zestaw pytań, na które powinni odpowiedzieć Twoi klienci jeszcze przed tym, jak przystąpisz do pisania tekstów. Oczywiście możesz pracować bez niego. Jednak z mojego doświadczenia wiem, że dobrze uzupełniony brief oszczędza mnóstwo czasu i sprawia, że tworzenie treści idzie łatwiej, szybciej i przyjemniej.  

Ustal swoje stawki  

Wielu, zwłaszcza początkujących copywriterów, ma duży problem z wycenianiem swojej pracy. Z jednej strony nie zamierzają pracować za przysłowiową miskę ryżu. Z drugiej natomiast – nie chcą “odstraszyć” swoich klientów zbyt wygórowanymi oczekiwaniami płacowymi.  

Powiem tak: na ten problem nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Weź pod uwagę swoje umiejętności, doświadczenie oraz wartość, jaką dostarczasz klientom. Na tej podstawie wyceń swoją pracę tak, aby po prostu Ci się opłacała.   

Opracuj procesy i sposób współpracy  

Określ zasady, w których uwzględnisz takie elementy, jak:  

  • Sposób komunikowania się z klientami, czyli: czy wolisz telefon, mail, videokonferencję, a może jest Ci to zupełnie obojętne i możesz rozmawiać na każdy z tych sposobów.  
  • Sposób rozliczania, czyli: czy preferujesz zaliczki, płatność w 100% z góry, czy też inne formy. Dodatkowo uwzględnij terminy, do których Twoi klienci powinni Ci płacić za pracę.  
  • Sposób pisania i poprawiania, czyli: terminy oraz zasady tworzenia, dostarczania, a w razie potrzeby również korygowania tekstów.  

Korzystaj z narzędzi  

Oczywiście możesz używać programów, wytycznych, instrukcji i innych materiałów, które dostarczą Ci sami klienci. Jednak warto, aby w Twoim zasięgu były również rozwiązania, które posiadasz na własność. Ja np. korzystam z programów wspierających wyszukiwanie słów kluczowych, a także tych sprawdzających teksty pod względem poprawności.  

Cechy i predyspozycje, które ułatwią Ci zostanie copywriterem  

Tematyce cech, jakie trzeba mieć, aby zostać profesjonalnym copywriterem, poświęciłem osobny artykuł pt.: Cechy copywritera: 5 czynników, które musisz mieć, aby stać się profesjonalistą. Możesz zapoznać się z nim później. Natomiast teraz pozwól, że opowiem Ci o tym w nieco większy skrócie.  

  • Po pierwsze – musisz posiadać tzw. zmysły biznesowy, który sprawi, że w Twoja praca będzie nastawiona na konkretne efekty, a nie tylko “pisanie dla pisania”.  
  • Po drugie – warto posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu szeroko pojętego marketingu oraz sprzedaży. Osobiście zaczynałem od sprzedaży, od niej płynnie przeszedłem do zajmowania się marketingiem. A dopiero, gdy wiedziałem “co nieco” o jednym, jak i drugim – zostałem copywriterem. Tobie radzę to samo ?!  
  • Po trzecie – musisz ciągle się rozwijać. Ja to nazywam posiadaniem nieustannego głodu wiedzy, który motywuje do poszerzania horyzontów i rozwijania swoich umiejętności.  
  • Po czwarte – musisz być słowną osobą. W mojej ocenie, aby stać się dobrym copywriterem, trzeba być terminowym oraz trzymać się ustaleń.  
  • Po piąte – musi cechować Cię pracowitość. Tu chyba wiele dopowiadać nie trzeba.  

Do stania się profesjonalnym copywriterem przyda Ci się również znajomość odpowiednich technik. AIDA, Before-After-Bridge, 4P, Problem? No Problem!, czy PAS – to tylko kilka przykładów, które mogę wymienić jednym tchem. A zapewniam, że jest ich zdecydowanie więcej ?!  

Copywriter – jak zacząć i jak zostać copywriterem? Zakończenie.  

Mam nadzieję, że lektura tego poradnika dostarczyła Ci wszystkich niezbędnych informacji, które pozwolą Ci podjąć decyzję o tym, czy zostać copywriterem, czy też odpuścić sobie tę ścieżkę zawodową.  

Jeśli zainteresował Cię ten wpis i chcesz dowiedzieć się więcej na temat szeroko pojętej dziedziny copywritingu – zapraszam na mój blog. Czeka tam ponad 100 wartościowych artykułów, w których z pewnością znajdziesz coś dla siebie.  

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares