Twój internetowy biznes rośnie w siłę i jak każda tego typu działalność – potrzebuje coraz więcej treści. Zauważasz to także Ty i w końcu stoisz przed zadaniem zatrudnienia copywritera, na którego barkach spocznie obowiązek opracowywania wszelkiej maści tekstów – kreatywnych, reklamowych, sprzedażowych, jak i tych pisanych głównie pod SEO. Na jaką formę współpracy się zdecydować? Postawić na etatowego copywritera, który będzie pracował w Twoim biurze? Czy może zdecydować się na zatrudnienie freelancera pracującego zdalnie z domu?
W tym artykule znajdziesz wszystkie za i przeciw – zarówno dla pracy biurowej, jak i copywritera świadczącego swoje usługi zdalnie.
Oczywiście, zatrudnienie kogoś na etacie nie oznacza, że nie może on pracować zdalnie. Jednak znam polskie realia i doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że jeśli pracodawca decyduje się na etat – bardzo rygorystycznie podchodzi do tzw. pracy z domu (oferując zazwyczaj 1 zdalny dzień tygodniowo).
Zalety copywritera na etacie (stacjonarnie)
Poznaj kluczowe zalety, z których możesz korzystać, gdy decydujesz się na zatrudnienie etatowego copywritera.
- Możliwość kontrolowania – większą kontrolę nad swoim pracownikiem będziesz sprawował, gdy faktycznie będzie on przebywał w Twoim biurze. Możesz bowiem w każdej chwili sprawdzić, co akurat robi, czy prawidłowo wykonuje swoje obowiązki i czy przypadkiem nie nadużywa czasu wolnego ?.
- Łatwiejszy dostęp – są sprawy, które znacznie łatwiej omówić „na żywo” – siedząc przy biurku czy po prostu podczas spotkania z innymi członkami zespołu np. na sali konferencyjnej. Praca biurowa z pewnością to ułatwia, a dodatkowo sprzyja zawiązywaniu lepszych relacji.
- Gotowość do pracy – masz szybkie zlecenie, które trzeba wykonać tu i teraz? Wystarczy, że przejdziesz kilka metrów, zajrzysz do pokoju copywritera i wszystko mu wytłumaczysz. W przypadku pracy zdalnej nie będzie to już takie proste.
Zalety copywritera – freelancera (zdalnie)
Sprawdź, jakie są główne korzyści płynące ze współpracy z copywriterem pracującym zdalnie.
- Swoboda zatrudnienia – możesz bowiem decydować, czy wynagrodzenie copywritera będzie wypłacane na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, zlecenie, a nawet faktury.
- Optymalizacja kosztów – w związku z powyższym, zdalny copywriter daje Ci także możliwość ograniczenia kosztów (zwłaszcza jeśli decydujesz się na umowę o dzieło lub fakturę). Ponadto, nie musisz zapewniać mu miejsca w swoim biurze (oszczędzając na prądzie, meblach, sprzęcie, a nawet kawie ?).
- Rozliczenie za efekt, a nie za „przesiedziane” godziny – zdalni copywriterzy pracują zazwyczaj w oparciu o napisane znaki lub większe projekty. To sprawia, że płacisz jedynie za faktycznie wykonaną pracę, a nie 8 godzin przesiedziane w biurze.
- Większe doświadczenie – nie ma się co oszukiwać, copywriter freelancer nie pracuje tylko dla Ciebie. Jednak zamiast być zazdrosnym, możesz wyciągnąć z tego korzyści dla siebie. Dzięki takiej formie pracy, copy zdobywa większe doświadczenie i lepiej zna otoczenie rynkowe oraz cały biznes.
Wady obu tych rozwiązań
Tak jak w życiu – zalety jednego rozwiązania są zazwyczaj wadami innego. Podobnie jest w przypadku porównywania ze sobą pracy copywritera stacjonarnie i zdalnie. Wady copywritera na etacie w biurze to:
- Mniejsza swoboda zatrudnienia – zazwyczaj jest to umowa o pracę.
- Większe koszty – związane z umową (składki ZUS itp.), jak i organizacją samego miejsca pracy.
- Płacenie za siedzenie w pracy – umówmy się, copywriter na etacie nie zawsze będzie miał co robić. Jednak Ty jako pracodawca będziesz musiał mu płacić także za mniej efektywny czas spędzony w pracy.
- Mniejsze doświadczenie – siłą rzeczy, copywriter pracujący dla jednej firmy ma znacznie mniejsze horyzonty niż osoba obsługująca naraz kilka firm (nawet w różnych branż).
- Ograniczenie terytorialne – nie oszukujmy się, praca copywritera nie jest aż tak intratną posadą, aby ludzie chcieli zmieniać dla niej miejsce zamieszkania. Jeśli w Twoim mieście lub jego okolicach nie ma osoby o odpowiednich kwalifikacjach – możesz mieć problem. Co innego zatrudnianie zdalnie: Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław, Łódź, a nawet Białystok czy Rzeszów – lokalizacja copywritera nie ma absolutnie żadnego znaczenia ?.
Natomiast wady freelancera pracującego z domu są następujące:
- Brak kontroli – nigdy nie możesz być w 100% pewny, co copywriter robi właśnie w tym momencie. A może pracuje dla konkurencji ?? Jasne, tę kwestię może rozwiązać odpowiednio skonstruowana umowa. Niemniej jednak zapomnij o bieżącej weryfikacji pracy Twojego copy.
- Utrudniona współpraca – zapomnij także o bieżących konsultacjach na żywo, czy regularnych spotkaniach w biurze. Oczywiście, istnieje Skype czy możliwość przeprowadzania telekonferencji. Jednak zdalni copywriterzy często pracują w dość nietypowych godzinach, co automatycznie wyklucza ich z normalnego trybu pracy przedsiębiorstwa.
Kogo wybierzesz?
A to już zależy tylko od Ciebie ?. Jeżeli w ostateczności postawisz na współpracę zdalną – wtedy jestem cały do Twojej dyspozycji. Zapraszam!
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.