Copywriter, kopirajter, pisarz czy po prostu człowiek od tekstów. Terminologia to rzecz wtórna, jeśli poszukujesz osoby, która zajmie się przygotowaniem skutecznych treści na Twoją stronę internetową, blog, a nawet sklep online. Gdzie powinieneś szukać profesjonalnego copywritera? Na co musisz zwrócić uwagę podczas jego weryfikacji? Poznaj kilka praktycznych porad, które ułatwią Ci znalezienie najlepszego kandydata!

Gdzie rozpocząć poszukiwania copywritera?

To pierwszy i w zasadzie najważniejszy krok, jaki musisz wykonać na drodze poszukiwania najlepszego kopirajtera. Istnieje kilka dróg, a każda z nich ma swoje wady oraz zalety. Pozwól, że pokrótce scharakteryzuję każdą z nich.

„Po znajomości”, czyli klasyczny networking

Szukasz mechanika, hydraulika, elektryka. Co robisz? Oczywiście, zaczynasz od swoich znajomych. Podobnie sprawa może wyglądać w przypadku poszukiwania gościa od tekstów. Tylko, że w tym przypadku możesz pójść krok dalej i grono znajomych rozszerzyć także o osoby na Facebooku czy Linkedinie. Z pewnością znajdzie się wielu znajomych, którzy podeślą Ci namiary na według nich sprawdzonego copywritera. A jeśli nie…

Tablice ogłoszeniowe, czyli portale z ofertami

Znajomi zawiedli? A może po prostu nie obracają się w tej branży? Swoje kroki możesz skierować na portale ogłoszeniowe (jest ich całkiem sporo) – dodając swoje ogłoszenie o chęci zatrudnienia kopirajtera lub po prostu odpowiadając na już zamieszczone oferty.

Dedykowane portale zrzeszające freelancerów

Poza tradycyjnymi serwisami ogłoszeniowymi, w sieci można znaleźć specjalistyczne portale, na których ogłaszają się profesjonaliści – freelancerzy z różnych branż. Zaletą tego typu rozwiązania jest fakt, że obecni tam copywriterzy są już często „zweryfikowani”, dzięki czemu ponosisz mniejsze ryzyko współpracy ze słabym pisarzem.

Giełdy tekstów

Alternatywą dla wyżej wymienionych są tzw. giełdy tekstów. W zasadzie jest to potoczna nazwa przypisywana wszelkim serwisom, na których możesz zamówić teksty na Twoją stronę i nie tylko. Ich dużą zaletą jest cena (za teksty płaci się dosłownie grosze), a jeszcze większą wadą – jakość.

Na tego typu portalach zatrudniają się głównie początkujący copywriterzy oraz osoby, które chcą sobie jedynie dorobić na pisaniu tekstów. Ceny są śmiesznie niskie (nawet 1,50 zł za 1000 znaków ze spacjami), ale równie śmieszna bywa ich jakość 🙂.

Google… i prywatne strony internetowe copywriterów

Powiedzmy sobie szczerze. Jeżeli szukasz prawdziwego profesjonalisty i copywritera z „krwi i kości” – najlepszym wyjściem będzie szukanie go za pomocą wyszukiwarki Google. Dobrzy copy posiadają bowiem swoje własne strony internetowe, dzięki którym nie tylko znajdziesz do nich kontakt, ale poznasz ich umiejętności, a nawet sprawdzisz portfolio i opinie dotychczasowych klientów.

Jeżeli copywriter nie jest w stanie zredagować swojej własnej strony, a co gorsza – zadbać o jej odpowiednie pozycjonowanie (zwłaszcza jeśli „niby” specjalizuje się w tekstach SEO) to wierz mi – nie jest wart Twojej uwagi i Twoich pieniędzy.

Powiesz „szewc bez butów chodzi”? Nie! To powiedzenie nie sprawdza się pośród copywriterów :).

Jak dokonać wyboru najlepszego copywritera?

Załóżmy, że wybrałeś jeden z powyższych sposobów i udało Ci się wytypować kilku interesujących kandydatów. Co powinieneś zrobić, aby upewnić się, że chociaż jeden z nich posiada odpowiednie umiejętności i świetnie wykona zadanie, które dla niego masz?

Na co musisz zwrócić uwagę wybierając copywritera?

Jego portfolio i doświadczenie. Wejdź na jego stronę (o ile ma), zweryfikuj dla kogo już pracował, przeczytaj opinie dotychczasowych klientów. Dużo o nim powiedzą Ci także teksty na jego stronie oraz blogu (o ile prowadzi).

Sposób, w jaki się z Tobą kontaktuje. Zwróć uwagę, na to jak pisze – w końcu po to go zatrudniasz. Jeżeli w mailach do Ciebie nagminnie popełnia błędy, nie zdziw się, jeśli teksty, która dla Ciebie przygotuje również będą pełne błędów. Ważnym czynnikiem jest również czas odpowiedzi. Jeśli copywriter nie odbiera telefonów, nie oddzwania, a na jego odpowiedzi mailowe musisz czekać kilka dni – to wróży, że Wasza współpraca będzie ciężka i toporna.

Najbliższe wolne terminy. Jeżeli wybrany copywriter obiecuje Ci, że teksty będą gotowe na następny dzień – od razu powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Może to być oznaką, że obecnie nie ma zleceń (co źle o nim świadczy), albo co gorsza – wykona swoją pracę „na odwal się”.

Ceny za teksty. Umówmy się, dobry copywriter posiadający wielu zadowolonych klientów oraz zlecenia na kilka miesięcy wprzód, nie podejmie się roboty za 5 zł / 1000 zzs. Jeżeli ktoś oferuje Ci tak niską stawkę to możesz być pewien, że: a) dopiero się uczy, a Twoje teksty będą dla niego królikiem doświadczalnym; b) nie ma doświadczenia; c) jest po prostu słaby.

Czy lokalizacja copywritera ma znaczenie?

W przypadku tego fachu, miejsce pracy, czy zamieszkania nie ma większego znaczenia. W dobie powszechnej digitalizacji, praktycznie wszystko można załatwić za pomocą telefonu, e-maila lub w ostateczności skype’a. Dlatego, niezależnie czy jesteś z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Krakowa, czy też innego miasta –  nie musisz się martwić o lokalizację Twojego kopirajtera.

Masz to wszystko za sobą?

Tak się akurat składa, że ja mam zarówno własną stronę, bloga, bogate portfolio, a nawet dziesiątki zadowolonych klientów (opinie do przeczytania tutaj). Ceny wcale nie niskie i termin również trochę zajęte. Ale chyba warto poczekać na dobre teksty :)?

Może nie trać już czasu na szukanie i od razu zdecyduj się na zatrudnienie profesjonalisty? Mój kontakt znajdziesz w tym miejscu. Zapraszam :)!