Wiesz, dokąd zmierzają firmy, których działania marketingowe i komunikacyjne przypominają “wróżenie z fusów”, “jazdę na oślep” lub podejmowanie aktywności na zasadzie “wydaje mi się”? Już odpowiadam.

Jeśli mają farta – w najlepszym przypadku chwilowo sobie poradzą i jeszcze przez jakiś czas będą pozostawały na biznesowej powierzchni. Jeżeli będą miały pecha (czytaj: zmienią się warunki rynkowe lub “wyrośnie” im konkurent, który robi to lepiej), to… zaczną się poważne problemy.

Jak pomóc sobie i swojemu biznesowi, aby to właśnie treści miały realny wpływ na bezpieczeństwo i rozwój Twojej działalności? Bez wątpienia przyda Ci się konkretna strategia.

Sprawdź, co to takiego i zyskaj dostęp do gotowej instrukcji, która pozwoli Ci stworzyć własny plan na content marketing dla Twojej firmy lub marki.

Strategia content marketingowa i jej definicja

Strategia (nie mylić z taktyką!) marketingu treści to szczegółowy i długoterminowy plan działania, który powinien jasno określać kilka aspektów Twojego biznesu. Mianowicie: co (jakie treści), do kogo (jakich odbiorców), w jaki sposób (przy użyciu jakich narzędzi i kanałów) oraz w jakim celu (KPI, wskaźniki, plany) – chcesz komunikować się ze swoimi odbiorcami. Może przyjmować formę dokumentu (np. pdf), prezentacji, a nawet arkusza kalkulacyjnego.

Osobiście uważam, że powinna stanowić nieodzowny element każdej firmy lub osoby, która chce wycisnąć absolutny max z produkcji swojego contentu.

Żeby nie było – wiele firm prowadzi działania content marketingowe bez żadnej strategii i radzi sobie całkiem nieźle lub poprawnie. Pewnie bez niej z pewnością też “jakoś” da się to zrobić. Jednak z doświadczenia wiem, że jasny i precyzyjny plan daje przewagę, generuje oszczędności, pozwala zajść dalej i zdecydowanie szybciej osiągać sukcesy.

Podsumowując zagadnienie strategii w obszarze marketingu treści:

  • Czy warto ją mieć? Jasne. Działanie bez jasnego planu zabiera czas, kosztuje pieniądze, a w ostatecznym rozrachunku może przynieść więcej szkód, niż pożytku. 
  • Kto powinien ją posiadać? Naturalnie każda firma, która chce czerpać realne korzyści biznesowe ze swoich treści: docierać do nowych odbiorców, zamieniać ich w klientów, zdobywać rynki i konkurować z innymi organizacjami “jak równy z równym”.
  • Czy tego typu działanie jest zarezerwowane tylko dla dużych graczy? Ależ skąd! Strategia CM stanowi również świetny wybór dla osób, które rozwijają swoje marki osobiste, prowadzą niewielką działalność usługową, czy też małe lub średnie sklepy internetowe.

Jak zaprojektować strategię content marketingu?

Od jej stworzenia i realizacji dzieli Cię tak naprawdę 7 kroków. I wiesz, co jest najlepsze? Szczegółowe omówienie każdego z nich czeka na Ciebie poniżej! Aby stworzyć dokument strategii CM…

#1 Określ cel, czyli co chcesz osiągnąć 

Content marketing już dawno przestał ograniczać się wyłącznie do publikowania artykułów na firmowym blogu. Obecnie jego definicja jest znacznie szersza – wzbogacając go o aktywności związane z social mediami, SEO, e-mail, a nawet video marketingiem.

Jak widzisz – takie podejście do marketingu treści oznacza również diametralną zmianę samej strategii, która może uwzględniać mnóstwo wskaźników oraz celów do realizacji.

Podpowiedź – celami, do których warto dążyć, mogą być:

  • Wzrost widoczności w wyszukiwarce (a wraz z nią – ruchu organicznego na stronę www).
  • Wzrost zasięgów w mediach społecznościowych (plus obserwujących / fanów).
  • Budowanie świadomości i rozpoznawalności marki (firmy lub osoby).
  • Budowanie lojalnej i oddanej społeczności (w tym rozwijanie baz kontaktowych).
  • Zwiększanie sprzedaży produktów lub usług.
  • Poprawa wskaźników marketingowych (open rate, CTR, bounce rate, zaangażowanie itp.).

#2 Wyznacz grupę docelową, czyli komu chcesz “serwować” swoje treści

Klienci B2C czy B2B? Przedstawiciele pokolenie Gen Z, Millenialsi, a może Boomersi? Single czy pary? Fani sportu czy entuzjaści podróżowania? Ludzie z małych, średnich czy dużych miast, a może mieszkańcy wsi? Taki przykładów mógłbym mnożyć praktycznie w nieskończoność.

Jak widzisz – droga do skutecznego content marketingu widzie poprzez dogłębne poznanie Twojego audytorium. Bo jeśli nie wiesz, z kim się komunikujesz, to z pewnością nie będziesz wiedzieć, co pisać / pokazywać / publikować oraz w jaki sposób to właściwie robić.

#3 Wypracuj, co chcesz im przekazać

Kolejny krok to strategia, ale tym razem… komunikacji. Zastanów się, jaka idea ma się kryć za Twoim contentem. Czy chcesz dzielić się wiedzą, dostarczać porad i inspiracji? A może zwyczajnie – za wszelką cenę (i wręcz “na siłę”) – promować sprzedaż swojej oferty.

To ostatnie radzę stosować raczej z umiarem.

Ten krok będzie również punktem wyjściowym do określenia formatu Twojego contentu. Czy zdecydujesz się na długie i merytoryczne artykuły? Angażujące filmy i inne materiały wideo? Postawisz na krótkie i emocjonalne formy znane, chociażby z TikToka czy portalu X? A może je zmiksujesz i będziesz korzystać z dobrodziejstw wielu formatów jednocześnie?

#4 Wybierz kanały, w których są Twoi odbiorcy 

Ten punkt jest bardzo mocno powiązany z pozycją nr 1 oraz 2. W końcu to, z kim chcesz się komunikować, w dużej mierze wpływa na to, gdzie musisz zaznaczyć swoją obecność. Nie bez znaczenia są również cele, które warto wyznaczyć już na samym początku.

Do dyspozycji masz cały contentowy arsenał – począwszy od wyszukiwarki Google, poprzez social media (Facebook, X, LinkedIn, Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube), aż po tradycyjne i nadal bardzo skuteczne – maile oraz newslettery.

W kilku z nich możesz działać na 2 sposoby:

  • Organicznie – regularnie publikując, udostępniając i wysyłając swoje treści tam, gdzie jest to “darmowe”.
  • Poprzez działania płatne (tzw. adsy) – gdzie każde kliknięcie, wyświetlenie lub akcja będą Cię kosztować określoną sumę pieniędzy. 

#5 Dobierz narzędzia, które umożliwią i ułatwią Ci komunikację

W tym miejscu możemy wyróżnić 2 typy tego typu rozwiązań.

  • Pierwsze – służące do produkcji contentu. Nie będzie wielkim odkryciem, jeśli powiem Ci, że ich wybór zależy od tego, co i gdzie chcesz publikować.

Content tekstowy możesz przygotować w zwykłym programie typu Google Docs czy Office. W jego optymalizacji pod SEO pomoże Ci, chociażby Semstorm. Przy produkcji contentu wizualnego (graficznego) przyda Ci się Canva. Natomiast do formatów wideo możesz użyć np. programu CapCut. Mailingi i wszelkiej maści newslettery zaprojektujesz sprawnie bezpośrednio w programach, które służą do ich wysyłki. Osobiście bardzo polecam GetResponse.

  • Drugie – przeznaczone do dystrybucji treści. Publikacje na stronie załatwisz za pomocą wbudowanego CMSa (np. WordPress). Z kolei przy planowaniu aktywności w mediach społecznościowych możesz skorzystać z takich rozwiązań, jak Buffer.

#6 Publikuj, działaj i realizuj swoją strategię

Wszystko gotowe? W takim razie pora zakasać rękawy i przekuć słowa w czyny. Gdy strategia na content marketing dla Twojej firmy lub marki osobistej będzie gotowa – twórz wartościowe treści i dopilnuj, aby trafiały prosto do grupy Twoich idealnych odbiorców.

Nie masz czasu lub środków, aby produkować tyle contentu, ile naprawdę potrzebujesz?

Wcale nie musisz przeznaczać na to całego majątku oraz masy czasu (choć czasami w sumie warto ;)).

Jeżeli dysponujesz mocno ograniczonym budżetem – wystarczy, że zaczniesz wykorzystywać pełny potencjał drzemiący w recyklingu treści. To działanie to nic innego, jak wielokrotne używanie tego samego contentu, ale na wiele różnych sposobów.

#7 Analizuj, wyciągaj wnioski i optymalizuj

Nawet najdłużej i najskrupulatniej przygotowywana strategia content marketingu wcale nie musi być idealna. Weź to pod uwagę i w swoich planach uwzględnij przestrzeń na jej poprawę i dostosowywanie do aktualnych sytuacji. Regularnie sprawdzaj osiągane wyniki i szukaj rozwiązań, które pozwolą Ci je poprawiać.

W tym obszarze przydadzą Ci się m.in. narzędzia do monitorowania pozycji strony, rozwiązania pozwalające mierzyć ruch i konwersje, a także te, dzięki którym będziesz przeprowadzać testy A/B.

Stwórz strategię content marketingową z pomocą profesjonalisty

Chętnie pomogę Ci w całym procesie – od przygotowania założeń, aż po ich egzekucję. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej – napisz do mnie i umówmy się na niezobowiązujące oraz bezpłatne konsultacje. A jeśli chcesz poczytać więcej o contencie, copywritingu i nie tylko, to zapraszam na mój marketingowy blog.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares