Jak oni to robią, że nawet w zaledwie kilka godzin są w stanie zaplanować, a następnie stworzyć skuteczny tekst, który zaciekawia, angażuje, aż wreszcie – sprzedaje? Czy to niespotykany talent? Tajemnicza moc? Wyjątkowe natchnienie? A może zwykły fart? Moja odpowiedź może Cię zaskoczyć, ponieważ prawdopodobnie nie jest to żadna z tych rzeczy. 

Musisz wiedzieć, że większość profesjonalnych copywriterów korzysta ze sprawdzonych i efektywnych formuł. To dzięki nim ich praca jest nie tylko prostsza, ale przede wszystkim – pozwala osiągać wyniki, o których amatorzy mogą jedynie pomarzyć 

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co to takiego, a przede wszystkim – poznać zestaw gotowych technik copywriterskich, których możesz się nauczyć i zacząć stosować nawet w krótkim czasie. Ale zanim przejdę do ich omówienia – pozwól, że zacznę od krótkiego wprowadzenia. 

Czym są formuły copywriterskie? 

Każdy specjalista potrzebuje właściwego wyposażenia. Mechanik sięga po odpowiednie narzędzia służące do naprawy samochodu, dentysta – wymaga właściwej aparatury pozwalającej badać i leczyć zęby, fryzjer korzysta z nożyczek oraz maszynek, a kulturyście, aby mógł budować masę i rzeźbić swoje mięśnie – oczywiście są potrzebne ciężary. Mógłbym tak wymieniać w nieskończoność, jednak mam nadzieję, że już wiesz, o co mi chodzi.  

To samo dotyczy obszaru związanego z tworzeniem treści. W przypadku pisania tekstów sprzedażowych, takimi narzędziami są właśnie wspomniane już – formuły copywriterskie.  

Oczywiście, byłoby zbyt pięknie, gdyby istniał tylko jeden niezawodny przepis na tekst idealny. Właśnie dlatego formuł jest wiele, a każda z nich stanowi osobną instrukcję tworzenia tekstów, które przekonują i sprzedają. Wybór konkretnej powinien być podyktowany różnymi względami, o czym opowiem Ci już za moment. 

Dlaczego warto poznać i nauczyć się wykorzystywania techniki copywriterskich? 

Jeżeli odpowiadasz za sprzedaż lub promocję produktów bądź usług swoich klientów – każda nowo poznana formuła, to krok w stronę stania się lepszym copywriterem, marketingowcem oraz handlowcem. W tym miejscu zasada jest prosta. Znasz więcej technik (i umiesz je stosować), to Twoja praca jest efektywniejsza, wówczas klienci są bardziej zadowoleni, a Ty z powodzeniem możesz podnosić swój cennik i zarabiać jeszcze więcej.  

Jeśli osobiście dbasz o te kwestie w swojej własnej firmie – skuteczniejsze teksty oznaczają dla Ciebie realny wzrost sprzedaży oraz rozwój biznesu. Czyli coś, na czym prawdopodobnie najbardziej Ci zależy. Prawda ?? 

Formuły copywriterskie, czyli 14+ sposobów na to, jak sprzedawać tekstem 

Każda z technik, o których za chwilę Ci opowiem, to w zasadzie temat na osoby wpis. Pozwól, że oszczędzę Ci wielu godzin lektury i napiszę jedynie to, co w tej chwili może wydać się najważniejsze. 

Dlatego poniżej znajdziesz ogólną charakterystykę kilku wybranych formuł. Jeśli zechcesz dowiedzieć się nieco więcej – dla Twojej wygodny umieściłem odnośniki, w których znajdziesz bardziej szczegółowe informacje na temat wybranych technik dla każdego copywritera. No to zaczynamy! 

Formuła nr 1: model AIDA, czyli uwaga, zainteresowanie, pożądanie i akcja 

Zacznę od techniki, która jest zdecydowanie najpopularniejsza. Jej nazwa pochodzi od słów attention (uwaga), interest (zainteresowanie), desire (pożądanie) oraz action (akcja), które doskonale przekazują całą ideę takiego podejścia do tworzenia tekstów. 

Otóż, treści tworzone w modelu AIDA mają za zadanie przeprowadzać ich odbiorców przez 4 główne etapy: zdobywać jego uwagę, następnie budować zainteresowanie i wzbudzać pożądanie, aby na koniec zachęcić do wykonania konkretnej akcji (najczęściej zakupu produktu lub usługi). 

Chcesz więcej? Z tego artykułu dowiesz się, czym jest model AIDA, a także znajdziesz instrukcję, jak zastosować go także w Twoich tekstach. 

Formuła nr 2: BAB, czyli Before-After-Bridge 

Rolą tej techniki jest natomiast zaprezentowanie 2 sytuacji, które mogą bezpośrednio dotyczyć odbiorcy Twojej oferty: początkowej oraz końcowej. Pierwsza jest związana ze stanem, w którym znajduje się obecnie, druga – nakreśla pozytywną przyszłość, do której może trafić, jeżeli zdecyduje się na skorzystanie z konkretnej oferty. 

BAB polega więc na tym, aby najpierw poznać problem odbiorcy, a następnie zaprezentować mu, w jaki sposób (za pomocą konkretnego produktu bądź usługi), może się go pozbyć i osiągnąć swój cel.  

Więcej informacji oraz gotowe przykłady zastosowania tej formuły znajdziesz we wpisie nt. copywriterskiej techniki Before-After-Bridge

Formuła nr 3: PAS, czyli problem i jego rozwiązanie 

Podobnie, jak pozostałe – technika PAS również dzieli się na etapy (w tym przypadku trzy), przez które należy przeprowadzić czytelnika. W tym przypadku są to: 

  • Problem, czyli ukazanie faktycznego problemu, który dotyka Twojego odbiorcy. 
  • Agitate, czyli udowodnienie mu, że jego kłopoty są poważne, absolutnie nie wolno ich bagatelizować i trzeba “coś” z nimi zrobić. 
  • Solution, czyli zaproponowanie konkretnego rozwiązania (Twojego produktu lub usługi), które uwolni go od problemu. 

Jeżeli chcesz zagłębić tę tematykę – w tym miejscu dowiesz się, czym jest i jak zastosować formułę PAS

Formuła nr 4: “Problem? No problem!”, czyli sztuka zbijania obiekcji 

Rolą tej techniki jest uporanie się największą zmorą wszystkich handlowców i marketerów, którzy zaczynają lub też znajdują się już na ostatniej prostej do dokonania sprzedaży, czyli… wątpliwościami klientów

Ta formuła wymaga perfekcyjnej znajomości tego, co sprzedajesz, a dodatkowo – bardzo, ale to bardzo dokładnego poznania potrzeb, problemów, wymagań i preferencji samych klientów. 

Dokładne informacje na temat definicji i zastosowania techniki Problem? No problem! czekają na Ciebie tutaj

Czy to wszystko? Przegląd pozostałych formuł wykorzystywanych przez copywriterów. 

Oczywiście lista sprawdzonych i skutecznych sposobów na docieranie i przekonywanie klientów jest zdecydowanie dłuższa. Z pewnością powinny znaleźć się na niej również takie techniki, jak: Cecha-Zaleta-Korzyść (z ang. FAB), 4C (Clear, Concise, Compelling, Credible), 4U (Useful, Urgent, Unique, Ulatra-specific), PPPP (Picture, Promise, Prove, Push), 3 x dlaczego (3 x WHY), Star – Story – Solution i jeszcze kilka innych. 

Wybacz, ale na moim copywriterskim blogu jeszcze nie udało mi się opisać każdej z nich. Jak tylko znajdę trochę więcej wolnego czasu, to obiecuję, że nadrobię te zaległości ?. 

Jak wybrać najlepszą formułę copywriterską? 

Chyba nie będzie dla Ciebie wielkim zaskoczeniem, jeśli napiszę, że odpowiedź na to pytanie brzmi… to zależy ?! Podobnie, jak w przypadku przytoczonych powyżej przykładów (mechanik, dentysta, fryzjer itp.), dobór konkretnych narzędzi zależy od tego, kto jest Twoim odbiorcą, co chcesz zrobić, co oferujesz, a przede wszystkim – jaki cel chcesz osiągnąć. 

Odpowiadając więc na to pytanie: niestety, nie ma jednej, uniwersalnej i zawsze działającej formuły, która pozwoli Ci sprzedać co, ile, jak i kiedy chcesz. Jej wybór za każdym razem powinien być podyktowany czynnikami, do których możemy zaliczyć: Twoją ofertę (produkty lub usługi), Twoich odbiorców (do kogo ją kierujesz), formę przekazu (strona internetowa, landing page, list, reklama, post w mediach społecznościowych, mailing itp.), aż wreszcie – co konkretnie chcesz osiągnąć (zbudować zainteresowanie, zasięgi, pozyskać dane kontaktowe lub po prostu wygenerować sprzedaż). 

A może potrzebujesz wsparcia osoby, która ma te formuły “w małym palcu” ?? 

Zajrzyj na moją stronę, gdzie znajdziesz m.in. copywriterski cennik, pełną ofertę moich usług, a z tego miejsca szybko i sprawnie nawiążesz ze mną kontakt. 

Jeżeli chcesz poszerzać swoje horyzonty i zdobywać więcej informacji na temat copywritingu, jak i szeroko pojętego marketingu – koniecznie sprawdź pozostałe wpisy z mojego bloga. A jest ich naprawdę sporo! 

Mateusz Winkler
Mateusz Winkler

Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.

Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.

Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.

Shares
Share This

Czy ten artykuł jest pomocny?

Tak? Zrób mi przysługę i podziel się nim z innymi. Dziękuję :)!

Shares