Artykułów na temat copywritingu napisano już wiele, naprawdę wiele. Ale takiego – jeszcze nigdy. Zdarzyło Cię usłyszeć o tym zagadnieniu i szukasz informacji, które pozwolą Ci zagłębić się w tę tematykę? Szukasz sposobów na naukę pisania skutecznych treści? A może rozważasz zmianę ścieżki zawodowej i rozpoczęcie kariery w tej dziedzinie? Nie mam wątpliwości, że w obu przypadkach lektura tego wpisu z pewnością Ci pomoże.
Definicja copywritingu, jego historia, rodzaje, zastosowania i formuły. Chcesz to wszystko? Czytaj dalej. Na deser otrzymasz jeszcze poradnik pisania.
Czym jest copywriting?
Copywriting to dziedzina dotycząca tworzenia treści, które mają na celu wspieranie komunikacji, marketingu oraz sprzedaży. Jak pewnie już dostrzegasz – ta definicja jest bardzo szeroka, co oznacza, że możesz się z nim spotkać praktycznie wszędzie. W końcu to właśnie słowo pisane stanowi podstawę komunikacji – zwłaszcza w świecie reklamy. Copywriting jest również częścią szerszego pojęcia, jakim jest content marketing.
Choć mogłoby się wydawać, że jest to całkiem świeża dziedzina – jego historia sięga aż do końcówki XIX wieku. Według różnych źródeł pierwszym copywriterem “na pełny etat” był niejaki John Emory Powers. Innymi znanymi osobistościami, które stawiały podwaliny pod copywriting, byli: Claude Hopkins oraz David Ogilvy. Jeśli jeszcze ich nie znasz – polecam nadrobić zaległości. Szczególnie warto zapoznać się z książkami o copywritingu – autorstwa właśnie wspomnianego C. Hopkinsa.
Rodzaje copywritingu – jak go dzielimy?
Podstawowy podział uwzględnia 4 główne specjalizacje w tej dziedzinie:
- SEO copywriting – koncentruje się na tworzeniu treści, które są przyjazne wyszukiwarkom i wspierają serwisy internetowe w osiąganiu coraz wyższych pozycji w wynikach (zwłaszcza Google). Dotyczy przede wszystkim kreowania treści na serwisy internetowe, w szczególności: sklepy online, strony www oraz blogi.
- UX copywriting – jego zadaniem jest takie projektowanie tekstów, aby były maksymalnie przejrzyste, czytelne i intuicyjne. Dotyczy tekstów na strony internetowe, e-sklepy, platformy zakupowe, aplikacje, landing page itp.
- Copywriting sprzedażowy – to działka, która ma 1 prosty cel: przekonywać klientów do wykonania konkretnej akcji (w szczególności zakupu, ale nie tylko). Znajduje szczególne zastosowanie w stronach typy landing page, ofertach handlowych, treściach reklam (Google, Facebook itp.).
- Copywriting kreatywny – taki, którego domeną są krótkie, ale bardziej nieszablonowe formy, jak: naming (tworzenie nazw), hasła, slogany, claimy marketingowe i wiele, wiele więcej.
Zastosowanie tekstów w praktyce. Gdzie wykorzystuje się nowoczesny copywriting?
Od czasów pierwszych copywriterów upłynęło sporo wody w Wiśle. Zmieniły się ludzkie nawyki, technologie, a w zasadzie cały świat.
Nie ma się dlatego, co dziwić, że “tamten” copywriting (skupiający się na długich publikacjach papierowych oraz sloganach, które można było spotkać na banerach czy plakatach) – również przeszedł spore przeobrażenie. Obecnie treści spod znaku “copy” są wykorzystywane w takich obszarach, jak:
- Serwisy www (strony, blogi i sklepy internetowe).
- Media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube itp.).
- Maile (newslettery, maile transakcyjne, promocyjne itp.).
- Wideo (tak! – w końcu każdy dobry film rozpoczyna się od scenariusza).
Jak pisać teksty? Instrukcja i zasady copywritingu.
Jeżeli zdajesz sobie sprawę, jakie efekty dają odpowiednio przygotowane treści – musisz także wiedzieć, że ich zaprojektowanie wymaga spełnienia kilku zasad. W praktycznym copywritingu liczy się bowiem:
- Dopasowanie do nośnika – weź pod uwagę, gdzie i w jakich okolicznościach będą konsumowane Twoje treści. Każde medium ma inną charakterystykę. O ile po artykule poradnikowym możemy spodziewać się długich i wciągających treści, o tyle w przypadku, chociażby publikacji w social mediach liczą się krótkie i konkretne komunikaty.
- Dostosowanie do grupy docelowej – pamiętaj do kogo piszesz. Używaj słownictwa i zwrotów, które są naturalne dla określonych odbiorców.
- Prostota przekazu – nie zmuszaj swoich czytelników do nadmiernego wysiłku intelektualnego. Twórz treści, które są jasne, klarowne i szybko przekazują konkretne informacje. Do tego celu: używaj krótkich zdań i nieskomplikowanych słów. Wyjątek: Twoi adresaci do turboeksperci z bardzo specjalistycznej dziedziny.
- Skuteczność – koncentruj się na tym, aby Twoje teksty po prostu “robiły robotę”. W zależności od przyjętej strategii oraz wyznaczonych celów, mogą to być: zasięgi, kliknięcia, budowanie marki, pozycjonowanie, sprzedaż i wiele, wiele innych.
Formuły copywriterskie – co warto wiedzieć o szablonach?
Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że ta praca wymaga niespożytych pokładów kreatywności, to… masz trochę racji. Ale! Musisz również wiedzieć, że w zdecydowanej większości copywriting przypomina solidną, rzemieślniczą robotę. Taką, która jest zaplanowana, “poukładana”, a wszystko w niej ma swoje miejsce i czas.
Przykłady? Jednym z czynników, które stanowią nieodzowny element tej pracy, stanowią tzw. formuły copywriterskie (lub jak kto woli – szablony). Rozjaśniając: są to zestawy gotowych reguły, schematów i technik, które możesz dostosowywać do rodzaju tekstów i ich celu. A wszystko po to, aby szybko i sprawnie (choć nie zawsze) tworzyć content, który naprawdę działa.
Do najbardziej popularnych formuł zaliczam m.in.: model AIDA, PAS, Cecha-Zaleta-Korzyść, PPPP oraz Problem? No Problem!. Jednak wszystkich jest zdecydowanie więcej.
Jak zacząć karierę w copywritingu?
To kolejna kwestia, którą trudno streścić w jednym czy też dwóch akapitach. Zasadniczo, Twoja zawodowa przygoda z copywritingiem może przyjąć 3 formy:
- Albo postawisz na działalność freelancerską (czytaj: będziesz współpracować niezależnie z jednym lub kilkoma klientami jednocześnie.
- Albo zdecydujesz się na zatrudnienie (w firmie czy agencji reklamowej).
- Albo otworzysz własną agencję copywriterską / reklamową (ta opcja jest zarezerwowana dla bardziej doświadczonych osób, które nie tylko chcą pisać, ale również koordynować pracę innych specjalistów od copywritingu).
Nie jestem tu po to, aby nakazywać Ci wybór jednej z tych dróg. Mogę jedynie wspomnieć, że z mojej perspektywy freelance / własna działalność gospodarcza daje lepsze perspektywy (nie tylko finansowe, ale także rozwojowe). Nie bez powodu zdecydowana większość osób zajmujących się contentem wybiera właśnie tę drogę.
Copywriting a studia, kursy, warsztaty i szkolenia. Czy warto?
Studia nie będą Ci potrzebne, ale na start z całą pewnością przyda się wiedza, którą znajdziesz m.in. w książkach o copywritingu. Jeśli zależy Ci na przyspieszonej edukacji – możesz rozważyć udział w kursach oraz szkoleniach z tego obszaru.
Musisz pamiętać jednak o jednej istotnej sprawie. Otóż, wykształcenie wartościowego warsztatu copywriterskiego wymaga czasu, zaangażowania oraz motywacji. Najwięcej doświadczeń i umiejętność nie znajdziesz bowiem w książkach czy “suchych” szkoleniach. Kluczowa w tym obszarze jest praktyka, czyli pracowanie z “żywymi” klientami i na realnych projektach.
Zarobki w copywritingu. Ile wynoszą?
Ile zarabia początkujący, a na ile może liczyć copy z pewnym stażem? Jak pewnie się domyślasz – kwestia zarobków w tej branży jest bardzo zróżnicowana. Ostateczny wpływ na wysokość wynagrodzeń copywriterów mają m.in. takie, czynniki, jak:
- Rodzaj treści (patrz na rodzaje copywritingu, o których pisałem wyżej).
- Sposób rozliczania (projekt, godziny, znaki itp.).
- Rodzaj zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, własna działalność gospodarcza i faktura itp.).
- Doświadczenie, staż i umiejętności copywritera.
Dla uproszczenia możemy przyjąć, że wynagrodzenia za tzw. znaki (1000 zzs – znaków ze spacjami) średnio wahają się w granicach 15 – 75 złotych. W przypadku pracy na etat – specjaliści od copywritingu mogą liczyć na pensje rzędu 2500 – 11 000 złotych.
Jak widzisz – kwestia zarobków copywriterów jest bardzo szeroka i zawiła. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszam Cię do zapoznania się z artykułem, który znajduje się na moim blogu.
Szukasz pracy czy specjalisty?
Uff… to był długi, ale mam nadzieję, że także wartościowy wpis. Mam nadzieję, że po jego przeczytaniu udało Ci się wzbogacić o wiedzę, którą wykorzystasz w przyszłości. Zanim jednak się pożegnamy, pora na dwa krótkie “ogłoszenia parafialne”.
- Jesteś copywriterem (lub aspirujesz do zostania takim specjalistą)? Zajrzyj na mojego bloga, gdzie czeka na Ciebie więcej ciekawych wskazówek.
Reprezentujesz firmę i szukasz profesjonalisty, który przygotuje dla Ciebie teksty i weźmie pełną odpowiedzialność za content marketing i komunikację Twojej marki? W takim razie zapraszam do kontaktu!
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.