Chcesz wiedzieć co to takiego ten copywriter? Wiem, wiem – głupie pytanie. Dlatego zacznijmy jeszcze raz. Zakładam, że jesteś tu z 1 z 4 powodów:
- A – ponieważ rozpoczynasz karierę zawodową (lub planujesz jej zmianę) i przeszło Ci przez myśl, że to zawód, który może stać się także Twoim pomysłem na biznes i życie.
- B – jesteś przedsiębiorcą lub reprezentujesz firmę, która rozważa skorzystanie ze wsparcia takiego specjalisty od tekstów.
- C – lubisz poszerzać swoje horyzonty. Dlatego po prostu chcesz dowiedzieć się, co robi copywriter.
- D – jeśli nie jedno z powyższych, to nie mam pojęcia ;).
Bez względu na to, co Cię tu sprowadziło, fakt jest taki, że chcesz po prostu poznać szczegóły na temat zawodu copywritera. Zgadza się? Może teraz zabrzmię nieskromnie, ale wygląda na to, że jesteś w idealnym miejscu. Nie przedłużając – pozwól, że przejdę do konkretów.
Kim jest i co robi copywriter? Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje na temat zawodu copywritera: rodzaje, zarobki, kariera i pożądane cechy.
Kim jest copywriter? Definicja i charakterystyka.
Profesjonalny copywriter to osoba, która planuje, a następnie odpowiada za tworzenie contentu, a za pomocą swoich tekstów ma realizować konkretne cele biznesowe. Najczęściej przyjmują one następujące formy:
- Wzrostu widoczności w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – ruchu na stronach i sklepach internetowych. W tym obszarze mowa przede wszystkim o tzw. SEO copywriterach. Jednak temat rodzajów tego zawodu poruszę w jednym z kolejnych akapitów.
- Budowania zasięgów i rozpoznawalności, które mogą stanowić fundament do dalszych działań marketingowych i sprzedażowych.
- Czystej sprzedaży – rozumianej zarówno jako zarabianie na konkretnych produktach i usługach “za pieniądze”, jak i takiej, która operuje innymi walutami (danymi kontaktowymi, czasem itp.).
Wiem, że taka definicja może mocno odbiegać od tego, co zdarzyło Ci się przeczytać na wielu innych stronach. Ale niestety (albo “stety”!) – na tym właśnie polega praca profesjonalnego copywritera. Nie chodzi w niej o “ładne słówka”, wyszukane metafory, czy wreszcie – poematy. Teksty wychodzące spod klawiatury copywriterów nie biorą udziału w konkursach literackich. One mają po prostu dowozić namacalne wyniki biznesowe.
Co robi copywriter? Czym zajmuje się taki specjalista od treści?
W myśl definicji, którą przytoczyłem powyżej – do zadań copywritera mogą należeć między innymi takie czynności, jak:
- pisanie artykułów i wpisów na blogi,
- tworzenie tekstów na potrzeby sklepów internetowych (opis produktów i kategorii),
- projektowanie treści na strony internetowe,
- treści kreatywne (hasła, slogan, nazwy itp.),
- tworzenie poradników, instrukcji, a nawet e-booków,
- budowanie oferty handlowych i współpracy,
- pisanie maili, newsletterów i SMSów,
- i wiele, wiele więcej.
Czy copywriter skupia się tylko na pisaniu tekstów?
W klasycznej definicji, którą przytacza zdecydowana większość “ekspertów” – tak. Jednak w mojej ocenie – praca copywritera powinna wychodzić daleko poza sztywne ramy samego contentu. Z mojej strony zaliczam do niej również takie działania, jak:
- Analiza SEO, dobór odpowiednich słów kluczowych, optymalizacja pod pozycjonowanie. Dobry kopirajter umie posługiwać się odpowiednimi narzędziami, a przede wszystkim “czuć” SEO.
- Budowanie struktury treści (np. UX writing) – musi także brać pod uwagę to, w jaki sposób odbiorcy będą obcowali z jego tekstami.
- Opracowanie strategii i sposobu komunikacji (w tym tone of voice, persony itp.).
- Doradztwo (rozmowa z klientami i proponowanie najbardziej dopasowanych rozwiązań).
- Dodawanie i modyfikacja treści bezpośrednio na stronach i sklepach internetowych (np. za pomocą CMSów typu WordPress).
- Edytowanie oraz tworzenie prostych grafik.
Jakie są rodzaje copywriterów?
Copywriter copywriterowi nie równy. A więc podejmując się tematyki pt. czym zajmuje się taki specjalista od tekstów, po prostu nie mam innego wyjścia, jak wspomnieć także o konkretnych obszarach, w których mogą specjalizować się tego typu eksperci.
W tej materii wyróżniamy m.in.:
- Copywriterów SEO, czyli osoby dbające o to, aby ich teksty realnie wpływały na pozycje w wynikach wyszukiwania.
- Copywriterów sprzedażowych, czyli odpowiadających za przygotowywanie treści nastawionych na konwersję.
- Copywriterów social media, czyli osoby operujące głównie w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn itp.).
- Copywriterów e-commerce, czyli specjalistów od contentu dla sklepów internetowych.
Oczywiście, ta lista jest zdecydowanie dłuższa. Bowiem do tego zaszczytnego grona możemy zaliczyć copywriterów UX, technicznych, e-mail i wielu innych. Osobiście wychodzę z założenia, że profesjonalny copywriter powinien specjalizować się przede wszystkim w tworzeniu treści, które dają konkretne rezultaty. I to bez względu na miejsce czy sposób ich publikacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Więcej informacji czeka na Ciebie tutaj: copywriting i jego rodzaje.
Gdzie pracuje copywriter?
Wcale nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że w tym obszarze, to własna działalność gospodarcza wiedzie zdecydowany prym. Choć jednocześnie muszę powiedzieć, że z roku na rok zauważam coraz większe zainteresowanie firm, które chcą mieć swoich copywriterów* na tzw. etatach. Do tej pory pamiętam, gdy jeszcze na początku mojej kariery w copywritingu, ogłoszeń o pracę na tego rodzaju stanowiska było “jak na lekarstwo”. Na jednym z najpopularniejszych portali publikowano 2, a być może maksymalnie 3. A jak to wygląda obecnie? Myślę, że śmiało można liczyć je w setkach :).
Naturalnie, copywriterzy są zatrudniani również w agencjach marketingowych. Natomiast Ci, którzy jedynie chcą dorobić do regularnej pensji – bardzo często współpracują z klientami “dorywczo” – na podstawie np. umowy o dzieło czy zlecenie.
* Nazwy stanowisk przyjmują również inne formy. Do tej pory spotkałem się np. ze specjalistami od treści, content creatorami, a nawet content designerami.
Ile można zarobić wykonując zawód copywritera?
Szczegóły na temat wynagrodzenia copywriterów znajdziesz w tym miejscu: Copywriter zarobki. Twoją uwagę z pewnością zwróci fakt, że pieniądze w tym zawodzie mogą być naprawdę zróżnicowane. “Rozstrzał” kształtuje się od poziomu zaledwie kilkuset złotych miesięcznie, aż do nawet kilku tysięcy złotych – i to za jeden projekt.
Oczywiście, finalnie o tym, ile zarobisz, decydują takie czynniki, jak: typ zlecenia, Twoje doświadczenie i umiejętności, a nierzadko – także rozpoznawalność.
Jeśli już o zarobkach mowa – nie sposób nie wspomnieć o rozliczeniach, które mają znaczny wpływ na ich ostateczny kształt. Jako copywriter możesz rozliczać się na kilka sposobów:
- Po pierwsze – za tzw. znaki. Jest to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych, który opiera się na wyliczaniu wynagrodzenia na podstawie napisanych znaków. Najczęściej stosuje się przelicznik na 1000 zzs (znaków ze spacjami). Alternatywę dla nich stanowi rozliczenie za słowa (w Polsce jest to jednak mniej popularne rozwiązanie).
- Po drugie – za godziny, czego chyba nie muszę dodatkowo wyjaśniać.
- Po trzecie – za projekty, czyli otrzymując wynagrodzenie za konkretną pracę (bez uwzględniania znaków bądź godzin).
Jak zostać copywriterem?
Skoro dokładne omówienie tego zawodu już za nami – pora na mały poradnik pt. jak zacząć :). Choć mogłoby się wydawać, że do startu wystarczy klawiatura, komputer i dostęp do Internetu – w praktyce droga do stania się naprawdę dobrym (i dobrze zarabiającym) copywriterem jest zdecydowanie bardziej kręta, wyboista i… wymagająca.
Znalezienie swojej niszy, zadbanie o własny marketing, ciągłe doskonalenie warsztatu i “prześciganie się” z programami oraz konkurencją aż wreszcie – regularne kontakty z klientami. To tylko kilka z obszarów, którymi musisz się zaopiekować.
Jeśli chcesz zajmować się profesjonalnym copywritingiem – koniecznie zapoznaj się z moim artykułem: Jak zostać copywriterem?. Zawarłem w nim wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą Ci zacząć, a następnie rozwijać się w tym zawodzie. I to nawet, jeśli startujesz kompletnie od “zera”.
Jakie cechy powinien mieć copywriter?
Aby stać się ekspertem w tym fachu, warto odznaczać się konkretnymi cechami. W mojej ocenie na pierwszym miejscu znajduje się tzw. zmysł biznesowy, czyli dążenie do osiągania konkretnych wyników. Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że copywriting to tylko pisanie “ładnych tekstów, które przyjemnie się czyta” – sorry, ale nie tędy droga ;).
Kolejnymi ważnymi elementami są:
- Wiedza i umiejętności z obszaru szeroko pojętego marketingu oraz sprzedaży.
- Chęć ciągłego uczenia się i zdobywania nowych kwalifikacji.
- Dochowywanie terminów i ustaleń.
- Zaangażowanie.
P.S. Jak widzisz – na tej liście brakuje umiejętności posługiwania się perfekcyjną polszczyzną, sprawnej komunikacji czy nawet rzetelności (bo są one oczywiste). Moje osobiste podejście do kwestii cech idealnego copywritera jest zgoła inne, niż znajdziesz w zdecydowanej większości publikacji na ten temat. Więcej o tym przeczytasz w moim artykule o cechach copywritera.
Kim jest i co robi copywriter? Podsumowanie.
Mam nadzieję, że za sprawą tego artykułu choć trochę przybliżyłem Ci specyfikę tego zawodu. Jeżeli chcesz zagłębić się w tej tematyce – w wybranych sekcjach dodałem odnośniki do artykułów, w których bardziej wnikliwie i dogłębnie omówiłem dany obszar.
Pamiętaj, że możesz także zajrzeć bezpośrednio na mój blog copywritera, na którym znajdziesz jeszcze więcej ciekawych treści. A jeśli chcesz zadać mi pytanie – zapraszam do kontaktu.
Jestem profesjonalnym copywriterem i marketingowcem “z krwi i kości”.
Pomagam właścicielom i managerom firm, marketerom, agencjom reklamowym oraz wszystkimi osobom, które chcą rozwijać biznes i zarabiać więcej.
Doradzam i tworzę dla nich teksty, które pomagają w komunikacji, budowaniu marek, pozycjonowaniu stron, a przede wszystkim zwiększaniu sprzedaży.